Bakalářské a diplomové práce
- Pokyny pro zadávání závěrečné práce
- Pokyny pro zpracování závěrečné práce
- Pokyny pro odevzdání závěrečné práce
Termíny zadávání
- ZADÁNÍ BP (MŠ ve druhém ročníku) – odevzdat nejpozději 2 semestry před předpokládaným termínem obhajoby (tzn. v dubnu pro předpokládané odevzdání práce v květnu následujícího kalendářního roku, v listopadu pro předpokládané odevzdání práce v prosinci následujícího kalendářního roku). Semestr, ve kterém studující Podklad pro zadání bakalářské práce odevzdává, se nezapočítává (např. BP odevzdaná v květnu 2020 musí mít schválené Zadání bakalářské práce v letním semestru 2019).
- ZADÁNÍ DP (1. ST ZŠ ve čtvrtém ročníku) – odevzdat nejpozději 3 semestry před předpokládaným ukončením studia (tzn. v dubnu pro předpokládané odevzdání práce v prosinci následujícího kalendářního roku, v listopadu pro předpokládané odevzdání práce v květnu následujícího akademického roku). Semestr, ve kterém studující Podklad pro zadání diplomové práce odevzdává, se nezapočítává (např. DP odevzdaná v prosinci 2020 musí mít schválené Zadání diplomové práce v letním semestru 2019).
- ZADÁNÍ ZP (R1ST) – kdykoli po dohodě s vedoucím práce, nejpozději ve 3. semestru studia.
Postup při zadávání
- Osobní konzultace s vedoucím práce.
- Vyplnění formuláře v IS STAG „Podklad pro zadání diplomové/bakalářské práce studenta“. Pozor na následující:
- Pracoviště – volíte katedru, ze které je vedoucí práce.
- Název tématu v ČJ a AJ.
- Zásady pro vypracování – uvádíte cíl práce, požadavky, metody (pokud bude práce obsahovat nějaké šetření).
Příklad:
Cíl: Vytvořit výchovně vzdělávací program, zaměřený na postoje a hodnoty žáků, s využitím metod dramatické výchovy. Ověřit program v praxi.
Metody: anketa, strukturovaný rozhovor.
Požadavky: studium odborné literatury, výběr literárních textů pro žáky 1. stupně, sestavení programu, vyhodnocení výsledků při jeho ověřování.
Literatura: 5 - 6 titulů v abecedním pořadí dle citační normy: ČSN ISO 690:2011 (nutné upřesnit s vedoucím práce).
- Student konzultuje řádně vyplněný formulář "Podklad pro zadání diplomové/bakalářské práce studenta" se svým vedoucím práce.
- V případě potřeby student opraví/doplní dle pokynů vedoucího práce formulář v IS STAG.
- Student musí po dokončení vyplnění formuláře téma označit jako dopracované (uložit)!
- Student naváže komunikaci s vedoucím práce.
- V průběhu zpracování BP/DP studující průběžně konzultuje a informuje vedoucího práce o dílčích krocích a postupu práce.
- Po dokončení BP/DP je nutné konzultovat možnost jejího odevzdání s vedoucím práce!
- Pro typografickou úpravu prací a pro používání citačního aparátu platí závazná pravidla stanovená pro katedru, na které je práce obhajována, a která jsou uvedena v elektronickém kurzu Průvodce studenta FP tvorbou závěrečné práce (Moodle kurz). https://elearning.fp.tul.cz/course/view.php?id=856 (odkaz vede přes přihlášení Liane, pokud již nejste přihlášeni).
Odevzdání BP/DP na KPV
Student odevzdává BP/DP v daném termínu on-line formou podle pokynů na stránkách studijního oddělení: https://www.fp.tul.cz/student/zaverecne-prace
Kromě odevzdání elektronické podoby Vaší BP/DP je třeba odevzdat 1 výtisk BP/DP na sekretariát KPV (práce může být vytištěna oboustranně, svázána v kroužkové vazbě či jinak). Termín odevzdání tištěné práce je shodný s termínem odevzdání BP/DP do STAGu viz harmonogram závěrečného roku studia. Po úspěšném složení zkoušky se práce vracejí.
Témata závěrečných prací
- Doc. RNDr. Petr Anděl, CSc.
- Mgr. Veronika Bačová, Ph.D.
- PhDr. Bc. Radka Durníková
- Mgr. Radka Harazinová, Ph.D.
- prof. PaedDr. Jiří Holubec, Ph.D.
- PhDr. Jana Johnová, Ph.D.
- doc. PhDr. Dana Kasperová, Ph.D.
- PhDr. Simona Kiryková, Ph.D.
- MgA. Jana Konvalinková, Ph.D.
- MgA. Mgr. Adriana Kubištová Máčiková, Ph.D.
- PhDr. Vladimír Novotný, Ph.D.
- Mgr. Zuzana Pechová, Ph.D.
- Mgr. Helena Picková, Ph.D.
- RNDr. Dominik Rubáš, Ph.D.
- Doc. Vladimír Šavel
- MgA. Nikola Šedinová Slabáková, Ph.D.
- Mgr.A. Lucrezia Škaloudová Puchmajerová, Ph.D.
- PhDr. Hana Valešová, Ph.D.
- Mgr. Vilém Valkoun
- PhDr. Věra Vykoukalová, Ph.D.
Témata diplomových prací pro studenty studijního programu Učitelství pro 1. st. ZŠ
- Školní naučné stezky ve výuce.
- Problematika fragmentace krajiny ve výuce na 1. stupni ZŠ.
- Problematika evropské soustavy Natura 2000 ve výuce na 1. stupni ZŠ.
- Rozvoj mezipředmětových vztahů v přírodovědě.
- Strategie udržitelného rozvoje ve výuce na 1. stupni ZŠ
- Výukové projekty zaměřené na ochranářsky cenné biotopy.
- Přírodovědná pozorování a experimenty ve výuce.
Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Učitelství pro mateřské školy
- Školní naučné stezky ve výuce.
- Problematika fragmentace krajiny ve výuce na 1. stupni ZŠ.
- Problematika evropské soustavy Natura 2000 ve výuce na 1. stupni ZŠ.
- Rozvoj mezipředmětových vztahů v přírodovědě.
- Strategie udržitelného rozvoje ve výuce na 1. stupni ZŠ
- Výukové projekty zaměřené na ochranářsky cenné biotopy.
- Přírodovědná pozorování a experimenty ve výuce.
Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Pedagogická studia
- Školní naučné stezky ve výuce.
- Problematika fragmentace krajiny ve výuce na 1. stupni ZŠ.
- Problematika evropské soustavy Natura 2000 ve výuce na 1. stupni ZŠ.
- Rozvoj mezipředmětových vztahů v přírodovědě.
- Strategie udržitelného rozvoje ve výuce na 1. stupni ZŠ
- Výukové projekty zaměřené na ochranářsky cenné biotopy.
- Přírodovědná pozorování a experimenty ve výuce.
Témata diplomových prací pro studenty studijního programu Učitelství pro 1. st. ZŠ
- Formativní hodnocení a jeho vliv na motivaci ke čtení
- Propojení rodiny a školy v rozvoji wellbeingu žáků
- Využití principů gamifikace ve vyučování
- Projektové vyučování na 1. stupni
Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Učitelství pro mateřské školy
- Čtení s „nečtenáři“ v MŠ
- Vliv mezigenerační spolupráce na rozvoj předškolních dětí
Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Pedagogická studia
- Zaměření na well-being v neformálním vzdělávání
- Tvorba vzdělávacích programů v neformálním vzdělávání
- Osobnostní rozvoj dětí v neformálním vzdělávání
- Neformální vzdělávání ve vybraných evropských zemích
Témata diplomových prací pro studenty studijního programu Učitelství pro 1. st. ZŠ
- Hodnocení a sebehodnocení žáků na 1. stupni ZŠ
- Pedagogická praxe studentů oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ
- Aktivizační metody na 1. stupni ZŠ
- Reflektivní metody na konci hodiny na 1. stupni ZŠ
Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Učitelství pro mateřské školy
- Odklad povinné školní docházky
- Povinný předškolní rok v MŠ
- Přechod dítěte z MŠ do ZŠ
Témata diplomových prací pro studenty studijního programu Učitelství pro 1. st. ZŠ
1. „Zdravá škola“ v primárním vzdělávání
2. Průřezová témata v primárním vzdělávání
3. Rozvoj slovní zásoby na 1. stupni ZŠ
4. Projektové vyučování na 1. stupni ZŠ
Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Učitelství pro mateřské školy
1. Výchovně-vzdělávací aktivity pro děti předškolního věku
2. Utváření sociálního klimatu v MŠ
3. Práce s obrazovým materiálem v MŠ
4. Rozvoj komunikačních kompetencí dětí předškolního věku
Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Pedagogická studia
1. Příprava, realizace a reflexe programu letního tábora s využitím prožitkové pedagogiky
2. Rozvoj klíčových kompetencí v neformálním vzdělávání
3. Pedagog v neformálním vzdělávání
Témata diplomových prací pro studenty studijního programu Učitelství pro 1. st. ZŠ
- Rondová forma v hudební výchově na 1. st ZŠ.
- Klasická hudba v hudební výchově na 1. stupni ZŠ.
- Nonartificiální (populární) hudba v hudební výchově na 1. stupni ZŠ.
Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Učitelství pro mateřské školy
- Oblast metrorytmiky v hudebních činnostech v mateřské škole.
- Píseň v hudebních činnostech v mateřské škole.
- Materiály pro hudební aktivity dětí od 3 do 5 let a jejich využití v mateřské škole.
Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Pedagogická studia
- Hudební aktivity na letních táborech.
- Hudební aktivity v domovech dětí a mládeže.
(obě výše uvedená témata pro PGS je nutné konkretizovat po dohodě s vedoucím práce)
Ve všech studijních oborech je rovněž možné domluvit téma vycházející z hudebních zájmů a zkušeností studenta.
- Implementace dramatické výchovy do různých předmětů na 1. stupni ZŠ
- Práce s literárním textem - téma bude upřesněno na základě konzultace
- Grafomotorika (v MŠ i ZŠ) – upřesnění tématu na základě osobní konzultace
- Rozvoj čtenářské gramotnosti ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět
- Vlastní téma
Témata diplomových prací pro studenty studijního programu Učitelství pro 1. st. ZŠ
1. Vztah dítěte ke škole, učení a vzdělávání v běžné a inovativní škole
2. "Učíme se venku" - inovativní přístup ke vzdělávání
3. Badatelsky orientovaná výuka na 1. stupni ZŠ
4. Inovativně zaměřené koncepce škol – analýza příkladů dobré praxe
5. Principy a pomůcky Montessori pedagogiky ve výuce 1. st. ZŠ
6. Principy a metody výuky ve waldorfské škole
Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Učitelství pro mateřské školy
1. Lesní mateřské školy v libereckém regionu - inovativní přístup ke vzdělávání
2. Projekty a badatelství v předškolním vzdělávání
3. "Dítě na rozcestí" - vstup dítěte z alternativního předškolního vzdělávání do školy
Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Pedagogická studia
1. "Družina venku" - inovativní přístup v neformálním vzdělávání
2. Projekty v neformálním vzdělávání
3. "Zakázaný skauting" - volnočasové organizace ve 20. století
4. Časopis "Sedmička pionýrů" aneb výchova v socialismu
5. Interpretace kulturního a historického dědictví – tvorba vzdělávacího procesu
6. „Jdeme do muzea“ – využití muzejních a galerijních institucí v neformálním vzdělávání
Témata diplomových prací pro studenty studijního programu Učitelství pro 1. st. ZŠ
1. Společné vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem/bilingvních/z národnostní menšiny/cizinců/migrantů/azylantů na 1. st. ZŠ v České republice/v zahraničí.
2. Specifika práce pedagoga ve třídě se žáky s odlišným mateřským jazykem na 1. st. ZŠ
3. Možnosti rozvíjení myšlenkových operací u žáků mladšího školního věku
4. Vysoce citlivé děti/žáci na 1. stupni ZŠ
Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Učitelství pro mateřské školy
1. Zkušenosti pedagogů MŠ se společným vzděláváním dětí s odlišným mateřským jazykem/bilingvních/z národnostní menšiny/cizinců/azylantů v MŠ v ČR a v zahraničí
2. Vzdělávací program podporující společné vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem/bilingvních/z národnostní menšiny/cizinců/azylantů v mateřské škole
3. Inovativní formy komunikace mateřské školy s rodinou dítěte
4. Možnosti rozvíjení myšlenkových operací u dítěte před zahájením školní docházky – od názorného myšlení k počátkům konkrétních operací
5. Vysoce citlivé dítě v MŠ
Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Pedagogická studia
1. Volnočasové aktivity příslušníků národnostních menšin/cizinců/migrantů/azylantů žijících
v České republice
2. Interkulturní diference v postojích k trávení volného času v České republice/v zahraničí
3. Realizace interkulturních principů v neformálním vzdělávání
4. Práce pedagoga s dětmi/žáky/klienty s odlišným mateřským jazykem/s kulturními specifiky
Témata pro diplomové práce
Témata diplomových prací pro studenty studijního programu Učitelství pro 1. st. ZŠ
- Implementace dramatické výchovy do různých vzdělávacích oblastí na 1. stupni ZŠ
- Dramatická výchova jako samostatný předmět
- Dramatická improvizace ve výuce
- Vliv dramatické výchovy na wellbeing žáků
- Tvorba divadelního představení na ZŠ
- Návštěva divadelního představení a jeho reflexe s žáky na 1. stupni
- Využití návštěvy divadelního představení ve výuce na ZŠ
- Hlasová příprava dětí
- Dramatická výchova jako prostředek k zlepšení komunikačních kompetencí žáků
- Využití dramatické výchovy při práci s literárním textem na 1. stupni ZŠ
Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Učitelství pro mateřské školy
- Využití dramatické výchovy při práci s literárním textem v MŠ
- Návštěva divadelního představení v MŠ
- Využití loutky ve výuce v MŠ
- Využití metod a technik dramatické výchovy v MŠ
Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Pedagogická studia
- Projekty dramatické výchovy ve volnočasových aktivitách
- Práce s loutkou ve volnočasových aktivitách
- Tvorba divadelního představení ve volnočasových aktivitách
Témata pro diplomové práce
Témata diplomových prací pro studenty studijního programu Učitelství pro 1. st. ZŠ
- Postprodukce ve výtvarné výchově
- Reflektivní aktivity ve výtvarné výchově
- Narace v interpretaci výtvarného umění
- Dramatika ve výtvarné výchově
- Tvůrčí psaní ve výtvarné výchově
- Současné umění jako součást výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ
Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Učitelství pro mateřské školy
- Digitální technologie jako nástroj pro rozvoj dětské kreativity v MŠ
- Audiovizuální tvorba v mateřských školách
- Stop-motion animace jako kreativní metoda ve výtvarné výchově předškoláků
- Filmová tvorba v MŠ
Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Pedagogická studia
- Digitální ilustrace jako forma kreativního vyjádření dětí a dospívajících
- Výtvarná tvorba ve střediscích volného času: Srovnání přístupů k výuce výtvarných činností
- Land art jako nástroj environmentální výchovy dětí a mládeže
- Experimentální videoart ve volnočasových aktivitách mládeže
- Interaktivní digitální instalace aneb možnosti participace na výtvarných projektech
Témata diplomových prací pro studenty studijního programu Učitelství pro 1. st. ZŠ
1. Volba základní školy X spádové oblasti
2. Odklad povinné školní docházky v ČR a vybraných státech Evropy
3. Komunikace ve výchovně vzdělávacím procesu na 1.stupni
4. Přípravné třídy a jejich role/význam pro vzdělávání žáka na primárním stupni
5. Aktivizační metody a formy práce ve výuce na 1. st. ZŠ
Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Učitelství pro mateřské školy
1. Povinný předškolní rok v MŠ
2. Odklad povinné školní docházky v ČR
3. Příprava na vstup do primárního vzdělávání v MŠ
Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Pedagogická studia
1. Volnočasové aktivity kontaktně X online
2. Mezigenerační učení při trávení volného času
3. Projekty ve školní družině
Témata pro diplomové práce
- Místně zakotvené učení na 1. stupni ZŠ.
- Badatelsky orientovaná výuka ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
- Regionální princip ve výuce na 1. stupni ZŠ.
- Vztah k místu/k místnímu regionu žáků 1. stupně ZŠ.
- Regionální identita žáků 1. stupně ZŠ.
- Genius loci a jeho didaktické využití na 1. stupni ZŠ.
- Percepce prostoru žáky 1. stupně ZŠ (využití mentálních a pocitových map).
- Přípravné grafické techniky na 1. stupni ZŠ
- Ex libris na 1. stupni ZŠ
- Téma dle individuální dohody
Témata diplomových prací pro studenty studijního programu Učitelství pro 1. st. ZŠ
- Lidová píseň a její význam ve výuce hudební výchovy na 1. stupni ZŠ
- Využití poslechu klasické hudby v hudební výchově na 1. stupni ZŠ
- Metody hlasové výchovy v primárním vzdělávání
Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Učitelství pro mateřské školy
- Lidová píseň v mateřské škole
- Hudební činnosti v předškolním vzdělávání
- Rozvoj poslechových dovedností dětí předškolního věku
- Osobnosti české i světové klavírní pedagogiky a jejich přínos
Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Pedagogická studia
- Zpracování monografie významné osobnosti nebo instituce v hudebním oboru
- Hudební tradice města/regionu a jejich pedagogická potence
Témata diplomových prací pro studenty studijního programu Učitelství pro 1. st. ZŠ
- Plošné výtvarné techniky na 1.st ZŠ (kresba, grafika, malba)
- Barva jako základní element malířského projevu
- Krajina /figura v dětské výtvarné tvorbě
- Světlo, linie či plocha ve výtvarné tvorbě na 1. st ZŠ /v MŠ
- Ilustrace ve výtvarné výchově
- Smysl a význam kombinovaných technik
- Téma dle individuální dohody
Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Učitelství pro mateřské školy
- Plošné výtvarné techniky v MŠ (kresba, grafika, malba)
- Práce s barvou v MŠ
- Rozmanitá využití šablon /pozn. zcela jistě nepůjde o běžné obkreslování/
- Uplatnění příběhu (pohádky) ve výtvarné výchově
- Lidové tradice ve výtvarných činnostech
- Téma dle individuální dohody
Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Pedagogická studia
- Plošné výtvarné techniky ve volnočasových aktivitách (kresba, grafika, malba)
- Smysl a význam kombinovaných technik
- Grafická dílna
- Téma dle individuální dohody
- Lidový ornament jako inspirace pro plánování výtvarných úkolů.
- Výtvarné hry s papírem - soubor krátkých tvořivých aktivit pro
MŠ/žáky 1. stupně ZŠ. - Současné výtvarné umění jako východisko k tvořivým aktivitám.
- Fotografie ve výtvarných úkolech pro žáky 1. stupně ZŠ.
- Prostorová tvorba ve výtvarné výchově na 1. stupni ZŠ.
- Využití elektronických klávesových nástrojů (keyboard nebo digitální klavír) ve výuce 1. stupně ZŠ
- Možnosti využití vícehlasého zpěvu ve výuce na prvním stupni ZŠ
- Klavír a jeho klávesnice jako názorná didaktická pomůcka při výuce teorie hudební nauky
- Klavír jako nepostradatelný nástroj při nácviku sborového zpěvu
Témata diplomových prací pro studenty studijního programu Učitelství pro 1. st. ZŠ
- Rozvoj komunikačních dovedností žáků 1. stupně ZŠ.
- Podpora porozumění textu se zaměřením na… (výběr jednoho hlediska, např. čtenářské strategie, netradiční metody, problémové úlohy, literární text, analýza učebnic…).
- Rozvoj profesních kompetencí studentů v oblasti čtenářské a pisatelské gramotnosti.
- Interpretce výsledků mezinárodního srovnávacího výzkumu čtenářské gramotnosti PIRLS.
Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Učitelství pro mateřské školy
- Rozvoj komunikačních dovedností dětí předškolního věku.
- Text jako prostředek rozvoje osobnosti dítěte.
- Práce s literárním textem v MŠ.
Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Pedagogická studia
- Rozvoj profesních kompetencí studentů v oblasti čtenářské a pisatelské gramotnosti.
- Rozvoj čtenářské gramotnosti v mimoškolních aktivitách.
- Rozvoj pisatelské gramotnosti v mimoškolních aktivitách.
Ve všech studijních oborech je rovněž možné domluvit téma vycházející ze zájmů a zkušeností studenta.