Skip to main content

Bakalářské a diplomové práce

Termíny zadávání

  • ZADÁNÍ BP (MŠ ve druhém ročníku) – odevzdat nejpozději 2 semestry před předpokládaným termínem obhajoby (tzn. v dubnu pro předpokládané odevzdání práce v květnu následujícího kalendářního roku, v listopadu pro předpokládané odevzdání práce v prosinci následujícího kalendářního roku). Semestr, ve kterém studující Podklad pro zadání bakalářské práce odevzdává, se nezapočítává (např. BP odevzdaná v květnu 2020 musí mít schválené Zadání bakalářské práce v letním semestru 2019).
  • ZADÁNÍ DP (1. ST ZŠ ve čtvrtém ročníku) – odevzdat nejpozději 3 semestry před předpokládaným ukončením studia (tzn. v dubnu pro předpokládané odevzdání práce v prosinci následujícího kalendářního roku, v listopadu pro předpokládané odevzdání práce v květnu následujícího akademického roku). Semestr, ve kterém studující Podklad pro zadání diplomové práce odevzdává, se nezapočítává (např. DP odevzdaná v prosinci 2020 musí mít schválené Zadání diplomové práce v letním semestru 2019).
  • ZADÁNÍ ZP (R1ST) – kdykoli po dohodě s vedoucím práce, nejpozději ve 3. semestru studia.

 

Postup při zadávání

  1. Osobní konzultace s vedoucím práce.
  2. Vyplnění formuláře v IS STAG „Podklad pro zadání diplomové/bakalářské práce studenta“. Pozor na následující:
    • Pracoviště – volíte katedru, ze které je vedoucí práce.
    • Název tématu v ČJ a AJ.
    • Zásady pro vypracování – uvádíte cíl práce, požadavky, metody (pokud bude práce obsahovat nějaké šetření).

      Příklad:
      Cíl: Vytvořit výchovně vzdělávací program, zaměřený na postoje a hodnoty žáků, s využitím metod dramatické výchovy. Ověřit program v praxi.
      Metody: anketa, strukturovaný rozhovor.
      Požadavky: studium odborné literatury, výběr literárních textů pro žáky 1. stupně, sestavení programu, vyhodnocení výsledků při jeho ověřování.
      Literatura: 5 - 6 titulů v abecedním pořadí dle citační normy: ČSN ISO 690:2011 (nutné upřesnit s vedoucím práce).

  3. Student konzultuje řádně vyplněný formulář "Podklad pro zadání diplomové/bakalářské práce studenta" se svým vedoucím práce.
  4. V případě potřeby student opraví/doplní dle pokynů vedoucího práce formulář v IS STAG.
  5. Student musí po dokončení vyplnění formuláře téma označit jako dopracované (uložit)!
  1. Student naváže komunikaci s vedoucím práce.
  2. V průběhu zpracování BP/DP studující průběžně konzultuje a informuje vedoucího práce o dílčích krocích a postupu práce.
  3. Po dokončení BP/DP je nutné konzultovat možnost jejího odevzdání s vedoucím práce! 
  4. Pro typografickou úpravu prací a pro používání citačního aparátu platí závazná pravidla stanovená pro katedru, na které je práce obhajována, a která jsou uvedena v elektronickém kurzu Průvodce studenta FP tvorbou závěrečné práce (Moodle kurz). https://elearning.fp.tul.cz/course/view.php?id=856 (odkaz vede přes přihlášení Liane, pokud již nejste přihlášeni).

Odevzdání BP/DP na KPV

Student odevzdává BP/DP v daném termínu on-line formou podle pokynů na stránkách studijního oddělení: https://www.fp.tul.cz/student/zaverecne-prace

Kromě odevzdání elektronické podoby Vaší BP/DP je třeba odevzdat 1 výtisk BP/DP na sekretariát KPV (práce může být vytištěna oboustranně, svázána v kroužkové vazbě či jinak). Termín odevzdání tištěné práce je shodný s termínem odevzdání BP/DP do STAGu viz harmonogram závěrečného roku studia. Po úspěšném složení zkoušky se práce vracejí.

Témata závěrečných prací

Témata diplomových prací pro studenty studijního programu Učitelství pro 1. st. ZŠ

  1. Školní naučné stezky ve výuce.
  2. Problematika fragmentace krajiny ve výuce na 1. stupni ZŠ.
  3. Problematika evropské soustavy Natura 2000 ve výuce na 1. stupni ZŠ.
  4. Rozvoj mezipředmětových vztahů v přírodovědě.
  5. Strategie udržitelného rozvoje ve výuce na 1. stupni ZŠ
  6. Výukové projekty zaměřené na ochranářsky cenné biotopy.
  7. Přírodovědná pozorování a experimenty ve výuce.

Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Učitelství pro mateřské školy

  1. Školní naučné stezky ve výuce.
  2. Problematika fragmentace krajiny ve výuce na 1. stupni ZŠ.
  3. Problematika evropské soustavy Natura 2000 ve výuce na 1. stupni ZŠ.
  4. Rozvoj mezipředmětových vztahů v přírodovědě.
  5. Strategie udržitelného rozvoje ve výuce na 1. stupni ZŠ
  6. Výukové projekty zaměřené na ochranářsky cenné biotopy.
  7. Přírodovědná pozorování a experimenty ve výuce.

Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Pedagogická studia 

  1. Školní naučné stezky ve výuce.
  2. Problematika fragmentace krajiny ve výuce na 1. stupni ZŠ.
  3. Problematika evropské soustavy Natura 2000 ve výuce na 1. stupni ZŠ.
  4. Rozvoj mezipředmětových vztahů v přírodovědě.
  5. Strategie udržitelného rozvoje ve výuce na 1. stupni ZŠ
  6. Výukové projekty zaměřené na ochranářsky cenné biotopy.
  7. Přírodovědná pozorování a experimenty ve výuce.

Témata diplomových prací pro studenty studijního programu Učitelství pro 1. st. ZŠ

  1. Formativní hodnocení a jeho vliv na motivaci ke čtení
  2. Propojení rodiny a školy v rozvoji wellbeingu žáků
  3. Využití principů gamifikace ve vyučování
  4. Projektové vyučování na 1. stupni

Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Učitelství pro mateřské školy

  1. Čtení s „nečtenáři“ v MŠ
  2. Vliv mezigenerační spolupráce na rozvoj předškolních dětí

Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Pedagogická studia 

  1. Zaměření na well-being v neformálním vzdělávání
  2. Tvorba vzdělávacích programů v neformálním vzdělávání
  3. Osobnostní rozvoj dětí v neformálním vzdělávání
  4. Neformální vzdělávání ve vybraných evropských zemích

Témata diplomových prací pro studenty studijního programu Učitelství pro 1. st. ZŠ

  1. Hodnocení a sebehodnocení žáků na 1. stupni ZŠ
  2. Pedagogická praxe studentů oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ
  3. Aktivizační metody na 1. stupni ZŠ
  4. Reflektivní metody na konci hodiny na 1. stupni ZŠ

Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Učitelství pro mateřské školy

  1. Odklad povinné školní docházky
  2. Povinný předškolní rok v MŠ
  3. Přechod dítěte z MŠ do ZŠ

Témata diplomových prací pro studenty studijního programu Učitelství pro 1. st. ZŠ

1. „Zdravá škola“ v primárním vzdělávání
2. Průřezová témata v primárním vzdělávání
3. Rozvoj slovní zásoby na 1. stupni ZŠ
4. Projektové vyučování na 1. stupni ZŠ

Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Učitelství pro mateřské školy

1. Výchovně-vzdělávací aktivity pro děti předškolního věku
2. Utváření sociálního klimatu v MŠ
3. Práce s obrazovým materiálem v MŠ
4. Rozvoj komunikačních kompetencí dětí předškolního věku

Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Pedagogická studia

1. Příprava, realizace a reflexe programu letního tábora s využitím prožitkové pedagogiky
2. Rozvoj klíčových kompetencí v neformálním vzdělávání
3. Pedagog v neformálním vzdělávání

Témata diplomových prací pro studenty studijního programu Učitelství pro 1. st. ZŠ

  1. Rondová forma v hudební výchově na 1. st ZŠ.
  2. Klasická hudba v hudební výchově na 1. stupni ZŠ.
  3. Nonartificiální (populární) hudba v hudební výchově na 1. stupni ZŠ.

Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Učitelství pro mateřské školy

  1. Oblast metrorytmiky v hudebních činnostech v mateřské škole.
  2. Píseň v hudebních činnostech v mateřské škole.
  3. Materiály pro hudební aktivity dětí od 3 do 5 let a jejich využití v mateřské škole.

Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Pedagogická studia 

  1. Hudební aktivity na letních táborech.
  2. Hudební aktivity v domovech dětí a mládeže.
    (obě výše uvedená témata pro PGS je nutné konkretizovat po dohodě s vedoucím práce)

 Ve všech studijních oborech je rovněž možné domluvit téma vycházející z hudebních zájmů a zkušeností studenta.

  • Implementace dramatické výchovy do různých předmětů na 1. stupni ZŠ
  • Práce s literárním textem - téma bude upřesněno na základě konzultace
  • Grafomotorika (v MŠ i ZŠ) – upřesnění tématu na základě osobní konzultace
  • Rozvoj čtenářské gramotnosti ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět
  • Vlastní téma

Témata diplomových prací pro studenty studijního programu Učitelství pro 1. st. ZŠ

1. Vztah dítěte ke škole, učení a vzdělávání v běžné a inovativní škole
2. "Učíme se venku" - inovativní přístup ke vzdělávání
3. Badatelsky orientovaná výuka na 1. stupni ZŠ
4. Inovativně zaměřené koncepce škol – analýza příkladů dobré praxe
5. Principy a pomůcky Montessori pedagogiky ve výuce 1. st. ZŠ
6. Principy a metody výuky ve waldorfské škole

Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Učitelství pro mateřské školy

1. Lesní mateřské školy v libereckém regionu - inovativní přístup ke vzdělávání
2. Projekty a badatelství v předškolním vzdělávání
3. "Dítě na rozcestí" - vstup dítěte z alternativního předškolního vzdělávání do školy

Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Pedagogická studia 

1. "Družina venku" - inovativní přístup v neformálním vzdělávání
2. Projekty v neformálním vzdělávání
3. "Zakázaný skauting" - volnočasové organizace ve 20. století
4. Časopis "Sedmička pionýrů" aneb výchova v socialismu
5. Interpretace kulturního a historického dědictví – tvorba vzdělávacího procesu
6. „Jdeme do muzea“ – využití muzejních a galerijních institucí v neformálním vzdělávání

Témata diplomových prací pro studenty studijního programu Učitelství pro 1. st. ZŠ

1. Společné vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem/bilingvních/z národnostní menšiny/cizinců/migrantů/azylantů na 1. st. ZŠ v České republice/v zahraničí.
2. Specifika práce pedagoga ve třídě se žáky s odlišným mateřským jazykem na 1. st. ZŠ
3. Možnosti rozvíjení myšlenkových operací u žáků mladšího školního věku
4. Vysoce citlivé děti/žáci na 1. stupni ZŠ

Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Učitelství pro mateřské školy

1. Zkušenosti pedagogů MŠ se společným vzděláváním dětí s odlišným mateřským jazykem/bilingvních/z národnostní menšiny/cizinců/azylantů v MŠ v ČR a v zahraničí
2. Vzdělávací program podporující společné vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem/bilingvních/z národnostní menšiny/cizinců/azylantů v mateřské škole
3. Inovativní formy komunikace mateřské školy s rodinou dítěte
4. Možnosti rozvíjení myšlenkových operací u dítěte před zahájením školní docházky – od názorného myšlení k počátkům konkrétních operací
5. Vysoce citlivé dítě v MŠ 

Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Pedagogická studia 

1. Volnočasové aktivity příslušníků národnostních menšin/cizinců/migrantů/azylantů žijících
v České republice
2. Interkulturní diference v postojích k trávení volného času v České republice/v zahraničí
3. Realizace interkulturních principů v neformálním vzdělávání
4. Práce pedagoga s dětmi/žáky/klienty s odlišným mateřským jazykem/s kulturními specifiky

Témata pro diplomové práce

 Témata diplomových prací pro studenty studijního programu Učitelství pro 1. st. ZŠ 

  1. Implementace dramatické výchovy do různých vzdělávacích oblastí na 1. stupni ZŠ
  2. Dramatická výchova jako samostatný předmět
  3. Dramatická improvizace ve výuce
  4. Vliv dramatické výchovy na wellbeing žáků
  5. Tvorba divadelního představení na ZŠ
  6. Návštěva divadelního představení a jeho reflexe s žáky na 1. stupni
  7. Využití návštěvy divadelního představení ve výuce na ZŠ
  8. Hlasová příprava dětí
  9. Dramatická výchova jako prostředek k zlepšení komunikačních kompetencí žáků
  10. Využití dramatické výchovy při práci s literárním textem na 1. stupni ZŠ

Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Učitelství pro mateřské školy

  1. Využití dramatické výchovy při práci s literárním textem v MŠ
  2. Návštěva divadelního představení v MŠ
  3. Využití loutky ve výuce v MŠ
  4. Využití metod a technik dramatické výchovy v MŠ

Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Pedagogická studia 

  1. Projekty dramatické výchovy ve volnočasových aktivitách 
  2. Práce s loutkou ve volnočasových aktivitách 
  3. Tvorba divadelního představení ve volnočasových aktivitách

 

Témata pro diplomové práce

Témata diplomových prací pro studenty studijního programu Učitelství pro 1. st. ZŠ

  1. Postprodukce ve výtvarné výchově
  2. Reflektivní aktivity ve výtvarné výchově
  3. Narace v interpretaci výtvarného umění
  4. Dramatika ve výtvarné výchově
  5. Tvůrčí psaní ve výtvarné výchově
  6. Současné umění jako součást výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ

Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Učitelství pro mateřské školy

  1. Digitální technologie jako nástroj pro rozvoj dětské kreativity v MŠ
  2. Audiovizuální tvorba v mateřských školách
  3. Stop-motion animace jako kreativní metoda ve výtvarné výchově předškoláků
  4. Filmová tvorba v MŠ

Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Pedagogická studia 

  1. Digitální ilustrace jako forma kreativního vyjádření dětí a dospívajících
  2. Výtvarná tvorba ve střediscích volného času: Srovnání přístupů k výuce výtvarných činností
  3. Land art jako nástroj environmentální výchovy dětí a mládeže
  4. Experimentální videoart ve volnočasových aktivitách mládeže
  5. Interaktivní digitální instalace aneb možnosti participace na výtvarných projektech

Témata diplomových prací pro studenty studijního programu Učitelství pro 1. st. ZŠ

1. Volba základní školy X spádové oblasti
2. Odklad povinné školní docházky v ČR a vybraných státech Evropy
3. Komunikace ve výchovně vzdělávacím procesu na 1.stupni
4. Přípravné třídy a jejich role/význam pro vzdělávání žáka na primárním stupni
5. Aktivizační metody a formy práce ve výuce na 1. st. ZŠ

Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Učitelství pro mateřské školy

1. Povinný předškolní rok v MŠ
2. Odklad povinné školní docházky v ČR
3. Příprava na vstup do primárního vzdělávání v MŠ

Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Pedagogická studia 

1. Volnočasové aktivity kontaktně X online
2. Mezigenerační učení při trávení volného času
3. Projekty ve školní družině

Témata pro diplomové práce

  • Místně zakotvené učení na 1. stupni ZŠ.
  • Badatelsky orientovaná výuka ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
  • Regionální princip ve výuce na 1. stupni ZŠ.
  • Vztah k místu/k místnímu regionu žáků 1. stupně ZŠ.
  • Regionální identita žáků 1. stupně ZŠ.
  • Genius loci a jeho didaktické využití na 1. stupni ZŠ.
  • Percepce prostoru žáky 1. stupně ZŠ (využití mentálních a pocitových map).
  • Přípravné grafické techniky na 1. stupni ZŠ
  • Ex libris na 1. stupni ZŠ
  • Téma dle individuální dohody

Témata diplomových prací pro studenty studijního programu Učitelství pro 1. st. ZŠ

  1. Lidová píseň a její význam ve výuce hudební výchovy na 1. stupni ZŠ
  2. Využití poslechu klasické hudby v hudební výchově na 1. stupni ZŠ
  3. Metody hlasové výchovy v primárním vzdělávání

Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Učitelství pro mateřské školy

  1. Lidová píseň v mateřské škole
  2. Hudební činnosti v předškolním vzdělávání
  3. Rozvoj poslechových dovedností dětí předškolního věku
  4. Osobnosti české i světové klavírní pedagogiky a jejich přínos

Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Pedagogická studia 

  1. Zpracování monografie významné osobnosti nebo instituce v hudebním oboru
  2. Hudební tradice města/regionu a jejich pedagogická potence

Témata diplomových prací pro studenty studijního programu Učitelství pro 1. st. ZŠ

  1. Plošné výtvarné techniky na 1.st ZŠ (kresba, grafika, malba)
  2. Barva jako základní element malířského projevu
  3. Krajina /figura v dětské výtvarné tvorbě
  4. Světlo, linie či plocha ve výtvarné tvorbě na 1. st ZŠ /v MŠ
  5. Ilustrace ve výtvarné výchově
  6. Smysl a význam kombinovaných technik
  7. Téma dle individuální dohody

Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Učitelství pro mateřské školy

  1. Plošné výtvarné techniky v MŠ (kresba, grafika, malba)
  2. Práce s barvou v MŠ
  3. Rozmanitá využití šablon /pozn. zcela jistě nepůjde o běžné obkreslování/
  4. Uplatnění příběhu (pohádky) ve výtvarné výchově
  5. Lidové tradice ve výtvarných činnostech
  6. Téma dle individuální dohody

Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Pedagogická studia 

  1. Plošné výtvarné techniky ve volnočasových aktivitách (kresba, grafika, malba)
  2. Smysl a význam kombinovaných technik
  3. Grafická dílna
  4. Téma dle individuální dohody
  • Lidový ornament jako inspirace pro plánování výtvarných úkolů.
  • Výtvarné hry s papírem - soubor krátkých tvořivých aktivit pro
    MŠ/žáky 1. stupně ZŠ.
  • Současné výtvarné umění jako východisko k tvořivým aktivitám.
  • Fotografie ve výtvarných úkolech pro žáky 1. stupně ZŠ.
  • Prostorová tvorba ve výtvarné výchově na 1. stupni ZŠ.
  • Využití elektronických klávesových nástrojů (keyboard nebo digitální klavír) ve výuce 1. stupně ZŠ
  • Možnosti využití vícehlasého zpěvu ve výuce na prvním stupni ZŠ
  • Klavír a jeho klávesnice jako názorná didaktická pomůcka při výuce teorie hudební nauky
  • Klavír jako nepostradatelný nástroj při nácviku sborového zpěvu

Témata diplomových prací pro studenty studijního programu Učitelství pro 1. st. ZŠ

  1. Rozvoj komunikačních dovedností žáků 1. stupně ZŠ.
  2. Podpora porozumění textu se zaměřením na… (výběr jednoho hlediska, např. čtenářské strategie, netradiční metody, problémové úlohy, literární text, analýza učebnic…).
  3. Rozvoj profesních kompetencí studentů v oblasti čtenářské a pisatelské gramotnosti.
  4. Interpretce výsledků mezinárodního srovnávacího výzkumu čtenářské gramotnosti PIRLS.

Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Učitelství pro mateřské školy

  1. Rozvoj komunikačních dovedností dětí předškolního věku.
  2. Text jako prostředek rozvoje osobnosti dítěte.
  3. Práce s literárním textem v MŠ.

Témata bakalářských prací pro studenty studijního programu Pedagogická studia 

  1. Rozvoj profesních kompetencí studentů v oblasti čtenářské a pisatelské gramotnosti.
  2. Rozvoj čtenářské gramotnosti v mimoškolních aktivitách.
  3. Rozvoj pisatelské gramotnosti v mimoškolních aktivitách.

Ve všech studijních oborech je rovněž možné domluvit téma vycházející ze zájmů a zkušeností studenta.