Aktuálně z katedry

Naše studentky oceněny ve SVOČ TUL 2025
Sedmnáctého ročníku univerzitní soutěže SVOČ 2025 (studentská a vědecká odborná činnost) na Technické univerzitě v Liberci se letos poprvé účastnila i naše Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická. Do pěti sekcí (TEXTIL, STROJÍRENSTVÍ, MECHATRONIKA, EKONOMIKA a PŘÍRODNÍ, HUMANITNÍ a SPOLEČENSKÉ VĚDY) se svými pracemi zapojilo celkem 36 účastníků, kteří veřejně prezentovali své práce na TUL v pondělí 2.6. 2025.
V sekci PŘÍRODNÍ, HUMANITNÍ a SPOLEČENSKÉ VĚDY získaly mezi 14 přihlášenými účastníky významná ocenění 2 naše studentky magisterského studia učitelství pro 1. stupeň ZŠ:
2. místo - ANEŽKA NEJEDLOVÁ za práci Český ráj: Krajina mého domova
3. místo - ANETA BRADÁČOVÁ za práci Vyvození písmen abecedy všemi smysly.
„Díky tvorbě práce pro SVOČ jsem si prohloubila svůj vztah k Českému ráji, který bych ráda formovala i u svých žáčků. Během terénního výzkumu jsem navštívila téměř všechny prvostupňové školy v Českém ráji. Poznala jsem mnoho inspirativních lidí, kteří si krajinu Českého ráje nosí v srdci, a získala edukační materiály využitelné nejen při terénní výuce. Děkuji všem vyučujícím, jak z KPV FP TUL, tak ze základních škol, kteří prohloubili mou lásku k přírodě a také touhu poznávat krásy okolního prostředí a ukázali mi, že výuka venku a místně zakotvené učení mají smysl. Prezentací mé práce na SVOČ jsem získala další podnětné náměty, strávila jsem příjemné dopoledne mezi nadšenými studenty, jejichž práce obdivuji. Na závěr bych chtěla inspirovat ostatní, aby své závěrečné práce tvořili s nadšením, zůstali sami sebou a nebáli se být originální. (A. Nejedlová, 2. místo na SVOČ TUL 2025).
Oceněným studentkám gratulujeme a oceňujeme i účast dalších čtyř studentek z KPV FP TUL.
Bc. obor učitelství pro MŠ: BARBORA MARTÍNKOVÁ (práce Didaktické pomůcky pro výuku zdravého životního stylu v mateřských školách)
Mgr. obor učitelství pro 1. st. ZŠ: VANDA PROVAZNÍKOVÁ (práce Akční výzkum: klíčový nástroj pro progres a zlepšení práce začínajícího učitele), KATEŘINA ŠENBERKOVÁ (práce Literární program s multikulturní tematikou pro žáky 1. stupně ZŠ) a ADÉLA TOMSOVÁ (práce Současné edukační materiály pro výuku prvopočátečního čtení v 1. ročníku základní školy).
Blahopřejeme všem k účasti a doufáme, že úspěchy letošních studentek budou inspirací pro účast našich studujících i v dalších ročnících SVOČ TUL.
„Jsem velmi vděčná, že jsem se stala součástí této akce. Bylo mi umožněno setkat se s mnoha inspirativními kolegy napříč katedrami naší fakulty, vyslechnout prezentace jejich závěrečných prací a také strávit příjemný čas s významnými autoritami Technické univerzity zasedajícími v komisi. Přístup všech byl velmi empatický, padlo mnoho nápadů na další rozšíření prací a zajímavé podněty k další činnosti. Byla bych ráda, kdyby má letošní účast motivovala studentky a studenty z nižších ročníků k poctivé práci na svých závěrečných pracích, aby tak mohli i v příštích letech reprezentovat naši Katedru primární a preprimární pedagogiky, obohatili svět těch nejmenších o nové poznatky a publikace a pomohli tak k jejich růstu a vzdělání.” (A. Bradáčová, 3. místo ve SVOČ TUL 2025).

Finsko z pohledu budoucích pedagogů. Zážitek, který mění úhel pohledu.
Možná jste už slyšeli o tom, že ve Finsku jsou školy úplně jiné než u nás. Možná vás láká studium v zahraničí, ale nevíte, jestli je to pro vás. A možná právě přemýšlíte, jak spojit cestování, pedagogiku a osobní rozvoj. Pak pro vás máme tip, který rozhodně stojí za to – výjezd do Finska v rámci projektu UčiTUL a spolupráce naší fakulty s partnerskou školou!
Finsko nás přivítalo nejen dechberoucí přírodou, ale především nesmírně přívětivou komunitou – ať už to byli vstřícní učitelé, nebo místní obyvatelé. Učitelé byli velmi srdeční, aktivně se s námi chtěli seznámit a po celou dobu se nám věnovali. Připravili pro nás skvělý společný program s různorodými zábavnými aktivitami, které zakončili krásným setkáním s občerstvením – vznikla tak příležitost nejen k neformálnímu sdílení, ale i k upřímnému a pohodovému trávení času, na který budeme dlouho vzpomínat.
Výuka byla inspirativní především v tom, jak velký důraz se ve finských školách klade na samostatnost žáků. Děti jsou vedeny k tomu, aby si uměly rozvrhnout práci a zvládaly úkoly bez neustálého vedení. Zaujalo nás také to, kolik prostoru tu dostávají praktické a manuální činnosti – ať už jde o práci se dřevem, vaření nebo šití. Vybavení k těmto aktivitám je často velmi kvalitní, což žákům umožňuje učit se v podmínkách, které podporují jejich tvořivost a zodpovědnost.
Ve volném čase jsme poznávali jak hlavní město Helsinky, tak malebné finské vesnice, a často jsme se nestačili divit rozdílům i podobnostem mezi našimi kulturami. Prostor byl i na osobní volno, akce s učiteli a seznámení se se studenty z jiných ročníků, což výjezdu dodalo příjemně neformální atmosféru. Navíc jsme měli možnost procvičit si angličtinu a zároveň se poprvé setkat s finským jazykem – zcela odlišným a velmi zajímavým.
Jedním z největších přínosů výjezdu ale byla možnost zamyslet se nad tím, jak různé přístupy ke vzdělávání fungují. Finské děti působí klidněji, jsou velmi samostatné a vděčné. U těch českých jsme si ale znovu uvědomili, jaký mají zápal, nadšení a chuť se zapojit. Jsou živější, ale také plné energie, kterou lze dobře nasměrovat – a to je krásná výzva pro každého budoucího učitele. Člověk si uvědomí, na co je zvyklý, co by šlo změnit, ale hlavně, jakou hodnotu má to, že naše děti umějí projevit radost, nadšení i nesouhlas. Právě ta autentičnost a živost jim dává obrovský potenciál, který je dobré rozvíjet, ne tlumit.
A pak je tu zážitek, na který jen tak nezapomeneme – sauna u jezera. Po důkladném zahřátí v dřevem vytápěné sauně skočíte do studené vody, která vás probere jako nic jiného. Celý zážitek umocňuje finské léto, kdy se slunce kloní k obzoru neuvěřitelně pomalu a západ trvá celé hodiny. Ten dlouhý soumrak vytváří zvláštní klid – svět kolem se jakoby na chvíli zpomalí a člověk má pocit, že všechny starosti odplouvají s jemnými vlnkami jezera. Je to ten druh ticha a uvolnění, který si v sobě nesete ještě dlouho po návratu.
Pokud tedy hledáte cestu, jak si rozšířit obzory, získat praktickou inspiraci pro svou budoucí profesi a zároveň zažít něco výjimečného – finský výjezd rozhodně doporučujeme. Není to jen o škole, je to o pohledu na svět, který se vám už nikdy nezúží na jednu třídu.
KIITOS SUOMI!
Sepsaly Michaela Vojtíšková, Simona Burešová a Lucie Flanderková, studentky oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ.

Návštěva Anglie s řadou koncertů BOHEMIAN CHOIR FP TUL
STUDENTI KPV REPREZENTOVALI JIŽ POPÁTÉ NAŠI KATEDRU A FP TUL V ANGLII
BOHEMIAN CHOIR FP TUL PŘIPOMNĚL V ANGLII I V LIBERCI 80. VÝROČÍ KONCE 2. SVĚTOVÉ VÁLKY
Skupina 16 studentek oboru učitelství pro mateřské školy a učitelství pro 1. stupeň ZŠ, které jsou členkami fakultního pěveckého sboru BOHEMIAN CHOIR vedeného vyučující KPV MgA. Janou Konvalinkovou, Ph.D., absolvovala ve dnech 26.4. - 3.5.25 pod vedením pedagogů mgr. Christophera Muffetta, M.A., PGCE z KAJ a PhDr. Simony Kirykové, Ph.D. z KPV již popáté zahraniční pedagogickou exkurzi spojenou s týdenním koncertním turné v Anglii (výjezd byl podpořen z projektu OP JAK UčiTUL).
V rámci exkurze studentky navštívily pět různých škol pro děti a žáky ve věku 4 - 18 let. Kromě návštěvy tří veřejných státních škol měly i mimořádnou příležitost k poznání prostředí a kultury dvou elitních soukromých vzdělávacích institucí. České studentky nejen hospitovaly, ale zapojily se i do výuky a zprostředkovaly anglickým dětem a žákům výjimečné zážitky při společném zpívání českých lidových písní i při osvojování českých slov. Hospitace v každé škole byla obohacena koncertním vystoupením studentského BOHEMIAN CHOIR s jeho česky i anglicky zpívaným repertoárem.
Každodenní večerní koncerty sboru v kamenných kostelech v šesti městech anglického hrabství Suffolk letos představily komponovaný pořad „1945 - When the freedom was an illusion“, věnovaný 80. výročí konce 2. světové války. Zajímavý repertoár, krása zpěvu i přednes skutečných příběhů osobností posledních dnů války v perfektní angličtině dokázaly nadchnout anglické publikum všech generací. Opětovné vřelé přijetí českých studentů i pedagogů FP TUL anglickými školami i koncertním publikem dokazují vynikající úroveň pěveckého sboru i zájem obou stran o pokračující pedagogickou i uměleckou spolupráci.
Svůj komponovaný koncertní program, připomínající dramatické dny konce 2. světové války, představil BOHEMIAN CHOIR (společně se seniorským sborem TUL Aurea Rosa) po návratu z Anglie i českému publiku. Na koncertu 14. května 2025, realizovaném pod záštitou děkana FP TUL doc. Aleše Suchomela, Ph.D. v kostele sv. Antonína v Liberci, zazněly pod názvem „1945 - Radost i žal, moc i bezmoc, naděje i beznaděj“ jak české verze skladeb světového repertoáru, tak i autentické příběhy, vyprávěné jak našimi studenty, tak i přítomnými pamětníky událostí roku 1945.
Studenti a studentky svůj koncert věnovali těm, kdo v letech války trpěli, těm, kdo měli štěstí a přežili - i nám všem, kteří dnes s úctou vzpomínáme.

Univerzita v Miláně propojila šest zemí a evropských univerzit při BIP ERASMUS programu. Technická univerzita byla při tom.
Proč ve výuce podporovali učitelé ve 20.století činnostní vzdělávání? Proč škola rozvíjí žáky ke svobodě a zároveň je v nemalé míře často disciplinuje? Proč usilovali učitelky a učitelé v meziválečném období, aby škola byla místem zdraví a „hygieny“, zdravého učení, zdravého vývoje a rovněž sociální podpory? Jak prostor školy, třídy, ale i venkovního prostředí určuje cíle vzdělávání? Nejen na tyto otázky hledali odpovědi studentky a studenti pedagogických oborů v rámci mezinárodní projektu ERASMUS BIP na Cattolica Universita v Miláně. Společně s Technickou univerzitou v Liberci, Humboldtovou univerzitou v Berlíně, Univerzitou v Portu, Universidad Complutense de Madrid a Kodaň-Aarhus University v Dánsku řešili studentky a studentky a studenti učitelství pro 1. stupeň základní školy a doktorského programu transnacionální perspektivou téma Prostor a tělesnost jako kulturně pedagogický fenomén. Vedle online programu proběhlého v dubnu 2025 se na Katolické univerzitě v Miláně setkali zástupci šesti univerzit „na místě“ v prvním květnovém týdnu. Nabytý studijně odborný program, ale i kulturně doprovodný program nabídl zažít Miláno a severní Itálii v jarním počasí, přátelské atmosféře a v komparaci různých odborných pohledů.
„ERASMUS BIP program je ideální možností propojení studentek a studenů z několika zemí a univerzit, aby se na jedno téma podívali z různých kulturních perspektiv a nadnárodního pohledu“, sdělují za Technickou univerzitu Dana Kasperová, Veronika Bačová a Tomáš Kasper a dodávají: „doufáme, že se tento cíl podařilo naplnit a studentky a studenti nahlédli širší kulturní a společensko-sociální souvislosti vzdělávání, které mnohdy za aktuálními problémy nejsou tolik vidět. Jejich pochopení je ale pro učitelskou profesi velmi důležité.“ Program odborně a studijně „posunul“ i účastníky projektu, jak sděluje doktorand Matyáš Fízek: „Odborně a metodologicky se člověk naučí dívat na témata z různých perspektiv, a to je pro vlastní doktorský výzkum velmi podstatné.“ Podobně za magisterské učitelské obory sdělila Denisa Simaku: „Program byl zajímavý, i když dlouhé bloky jednotlivých modulů byly náročné na pozornost, jazykové i obsahové porozumění, ale pobyt se vyplatil. Mnoho nových zkušeností, které ve studiu i v učitelské praxi využiji.“
Celý program tak nejen prohloubil odborné znalosti účastníků, ale také podpořil schopnost pedagogicky reflektovat vzdělávací prostředí jako kulturně formující prostor. Ukázal, že výuka není pouze přenosem informací, ale součástí širšího společenského a historického kontextu, ve kterém se utváří hodnoty, vztahy i samotné pojetí vzdělávání.

1945 Radost i žal, moc i bezmoc, naděje i beznaděj - pozvání na výjimečnou událost
Srdečné pozvání Vám všem na výjimečnou událost,
1945
Radost i žal, moc i bezmoc, naděje i beznaděj
Příběhy paměti národa propojené hudbou
Ve středu 14.května 2025 v 19:00 hod
Kostel sv. Antonína Velikého, Liberec
Přednes – čestní hosté:
Milena Hercíková, Ivana Nyplová, Jan Kovanic a studenti FP TUL
Vystoupí:
Bohemia Chór FP TUL
Aurea Rosa U3V FP TUL
Slovem zahájí:
děkan FP TUL doc. Aleš Suchomel a R.D. Mgr. František Masařík
„Najděte si jedno místo, ať je kdekoli,
místo, které setře slzu, když vás zabolí.
Místo, které vyslechne si celou pravdu,
šťastný vzdech,
místo, které sejme tíhu skrytou na zádech.“
Milena Hercíková
Vstup volný, plakát přiložen.

Obrazy pro tichou zónu
V rámci předmětu Výtvarné vyjadřování 3 se pět studentek 2. ročníku
učitelství pro 1. st. ZŠ podílelo na malbě pro tichou zónu. Modrou barvu
naší fakulty, zvolila Zuzana Pechová, Ph.D. pro design místnosti, což
ovlivnilo i samotný výtvarný doplněk ve formě dvou velkých obrazů.
Využilo se nácviku valéru modré v kompozici, která plyne přes rám z
jednoho obrazu do druhého. Tato jednobarevnost do budoucna umožní
oživování plochy drobnými barevnými akcenty např. origami vznikajícími v
didaktice pracovního vyučování ap.

Konference KOMPETENCE A INOVACE: Cesty k profesionalitě učitelů mateřských škol
Katedra primární a preprimární pedagogiky (KPV FP TUL) pořádala ve dnech 3. a 4. dubna 2025 konferenci věnovanou vznikajícímu oborově specifickému Kompetenčnímu rámci absolventa a absolventky učitelství pro mateřské školy, která proběhla pod záštitou děkana FP TUL doc. Suchomela a vedoucí KPV doc. Kasperové.
Plenární příspěvky směřující k inovacím a kompetencím v předškolním vzdělávání přednesli prof. Šmelová (UPOL), doc. Syslová (MUNI) a doc. Anděl (TUL). Jednání v odborných sekcích přinesla příspěvky k aktuálním tématům předškolního vzdělávání, mimo jiné venkovnímu vzdělávání (doc. Vitečková, dr. Najmonová, dr. Menhartová, JUČ), médiím v předškolním vzdělávání (dr. Navrátilová, dr. Pavelková, dr. Váchová, UTB), diagnostice nadaných dětí v MŠ (dr. Hubertová, TUL) či odkladům školní docházky (dr. Harazinová, dr. Picková, TUL). Součástí programu byly též terénní aktivity: workshop v Naivním divadle v Liberci a zážitkový výukový program pro pedagogy MŠ v Botanické zahradě v Liberci.
Jedním z hlavních bodů konference bylo setkání zástupců pedagogických fakult (UK, MUNI, UPOL, JUČ, ZUČ, UJEP, UTB), aby jednali o Kompetenčním rámci absolventa a absolventky učitelství pro mateřské školy. Na přípravě tohoto strategického dokumentu se podílejí zástupci výše uvedených fakult pod vedením dr. Johnové z FP TUL. Diskuse se zúčastnily též ředitelky fakultních a spolupracujících MŠ či zástupkyně Asociace mateřských škol. Doufejme, že dokument, jehož přípravy trvaly výše než rok (a jež bude nyní posouzen na MŠMT), přispěje ke zkvalitnění pregraduální přípravy budoucích učitelů a učitelek MŠ.
Zajímavý odborný program konference, zapojení více než 70 účastníků z celé České republiky a výstupy z jednání prokázaly zájem odborné pedagogické obce podílet se jak na diskusi o aktuálních tématech z oblasti předškolního vzdělávání, tak i na jednáních o tvorbě kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství pro mateřské školy.

Projekt Interreg
Profesně zaměřené studium v příhraničním regionu / PraStud
Katedra primární a preprimární pedagogiky (KPV) se nově podílí na řešení projektu profesně zaměřeného studia v příhraničním regionu / PraStud.
Tento česko-saský projekt je zaměřen na propojování teorie a praxe ve vysokoškolském vzdělávání a jeho cílem je podpořit vznik duálního studia, tedy propojení studia s praktickými zkušenostmi přímo v terénu.
Na KPV jsou v současnosti realizovány dva profesně orientované studijní programy – Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a Pedagogická studia (ve spolupráci s Katedrou pedagogiky a psychologie FP TUL). Do budoucna uvažujeme o reakreditaci Učitelství pro mateřské školy jako profesně zaměřeného studijního programu.
Na projektu spolupracujeme s Přírodovědeckou fakultou UJEP, Fakultou sociálně ekonomickou UJEP, Fakultou ekonomickou TUL a také s Duale Hochschule Sachsen, která je inspirativním příkladem fungujícího systému duálního vzdělávání.
Zahajovací konference k tomuto projektu proběhla v pátek 11. dubna 2025 v německém Radebeulu za účasti rektora TUL doc. M. Brzeziny, vedoucí KPV doc. Dany Kasperové a členek a studentů / studentek KPV.
Registrační číslo projektu 100693405, Projekt je financován z programu Interreg Česko–Sasko 2021–2027