Skip to main content

Aktuálně z katedry

 26. 5. 2025
Učitelství pro 1. stupeň základních škol / M0113A300008NS
část Oborově-didaktická (český jazyk a literatura s didaktikou; matematika s didaktikou; člověk a jeho svět spolu s výtvarnou, hudební a dramatickou výchovou) a část Obhajoby diplomových prací z oboru


27. 5. 2025
Učitelství pro 1. stupeň základních škol / M0113A300008NS
část Oborově-didaktická (český jazyk a literatura s didaktikou; matematika s didaktikou; člověk a jeho svět spolu s výtvarnou, hudební a dramatickou výchovou) a část Obhajoby diplomových prací z oboru


Učitelství pro mateřské školy / B0112A300007
část Pedagogika a psychologie a část Obhajoby bakalářských prací z oboru


28. 5. 2025
Učitelství pro mateřské školy / B0112A300007
část Odborná rozprava z didaktiky výchov a přírodovědně-matematických představ a část Obhajoby bakalářských prací z oboru


Rozšiřující studium učitelství pro 1. stupeň ZŠ


29. 5. 2025
Učitelství pro 1. stupeň základních škol / M0113A300008NS
část Pedagogika a psychologie a část Obhajoby diplomových prací z oboru


30. 5. 2025
Učitelství pro 1. stupeň základních škol / M0113A300008NS
část Pedagogika a psychologie a část Obhajoby diplomových prací z oboru

 

V průběhu měsíce května budou postupně zveřejňovány také časové harmonogramy.

Srdečné pozvání Vám všem na výjimečnou událost,

1945

Radost i žal, moc i bezmoc, naděje i beznaděj

Příběhy paměti národa propojené hudbou

Ve středu 14.května 2025 v 19:00 hod

Kostel sv. Antonína Velikého, Liberec

Přednes – čestní hosté:

Milena Hercíková, Ivana Nyplová, Jan Kovanic a studenti FP TUL

Vystoupí: 

Bohemia Chór FP TUL

Aurea Rosa U3V FP TUL

Slovem zahájí: 

děkan FP TUL doc. Aleš Suchomel a R.D. Mgr. František Masařík

„Najděte si jedno místo, ať je kdekoli,

místo, které setře slzu, když vás zabolí.

Místo, které vyslechne si celou pravdu,

šťastný vzdech, 

místo, které sejme tíhu skrytou na zádech.“ 

Milena Hercíková


 

Vstup volný, plakát přiložen. 

V rámci předmětu Výtvarné vyjadřování 3 se pět studentek 2. ročníku
učitelství pro 1. st. ZŠ podílelo na malbě pro tichou zónu. Modrou barvu
naší fakulty, zvolila Zuzana Pechová, Ph.D. pro design místnosti, což
ovlivnilo i samotný výtvarný doplněk ve formě dvou velkých obrazů.
Využilo se nácviku valéru modré v kompozici, která plyne přes rám z
jednoho obrazu do druhého. Tato jednobarevnost do budoucna umožní
oživování plochy drobnými barevnými akcenty např. origami vznikajícími v
didaktice pracovního vyučování ap.

Katedra primární a preprimární pedagogiky (KPV FP TUL) pořádala ve dnech 3. a 4. dubna 2025 konferenci věnovanou vznikajícímu oborově specifickému Kompetenčnímu rámci absolventa a absolventky učitelství pro mateřské školy, která proběhla pod záštitou děkana FP TUL doc. Suchomela a vedoucí KPV doc. Kasperové.

Plenární příspěvky směřující k inovacím a kompetencím v předškolním vzdělávání přednesli prof. Šmelová (UPOL), doc. Syslová (MUNI) a doc. Anděl (TUL). Jednání v odborných sekcích přinesla příspěvky k aktuálním tématům předškolního vzdělávání, mimo jiné venkovnímu vzdělávání (doc. Vitečková, dr. Najmonová, dr. Menhartová, JUČ), médiím v předškolním vzdělávání (dr. Navrátilová, dr. Pavelková, dr. Váchová, UTB), diagnostice nadaných dětí v MŠ (dr. Hubertová, TUL) či odkladům školní docházky (dr. Harazinová, dr. Picková, TUL). Součástí programu byly též terénní aktivity: workshop v Naivním divadle v Liberci a zážitkový výukový program pro pedagogy MŠ v Botanické zahradě v Liberci. 

Jedním z hlavních bodů konference bylo setkání zástupců pedagogických fakult (UK, MUNI, UPOL, JUČ, ZUČ, UJEP, UTB), aby jednali o Kompetenčním rámci absolventa a absolventky učitelství pro mateřské školy. Na přípravě tohoto strategického dokumentu se podílejí zástupci výše uvedených fakult pod vedením dr. Johnové z FP TUL. Diskuse se zúčastnily též ředitelky fakultních a spolupracujících MŠ či zástupkyně Asociace mateřských škol. Doufejme, že dokument, jehož přípravy trvaly výše než rok (a jež bude nyní posouzen na MŠMT), přispěje ke zkvalitnění pregraduální přípravy budoucích učitelů a učitelek MŠ.

Zajímavý odborný program konference, zapojení více než 70 účastníků z celé České republiky a výstupy z jednání prokázaly zájem odborné pedagogické obce podílet se jak na diskusi o aktuálních tématech z oblasti předškolního vzdělávání, tak i na jednáních o tvorbě kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství pro mateřské školy.

Profesně zaměřené studium v příhraničním regionu / PraStud

Katedra primární a preprimární pedagogiky (KPV) se nově podílí na řešení projektu profesně zaměřeného studia v příhraničním regionu / PraStud.
Tento česko-saský projekt je zaměřen na propojování teorie a praxe ve vysokoškolském vzdělávání a jeho cílem je podpořit vznik duálního studia, tedy propojení studia s praktickými zkušenostmi přímo v terénu.

Na KPV jsou v současnosti realizovány dva profesně orientované studijní programy – Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a Pedagogická studia (ve spolupráci s Katedrou pedagogiky a psychologie FP TUL). Do budoucna uvažujeme o reakreditaci Učitelství pro mateřské školy jako profesně zaměřeného studijního programu.
Na projektu spolupracujeme s Přírodovědeckou fakultou UJEP, Fakultou sociálně ekonomickou UJEP, Fakultou ekonomickou TUL a také s Duale Hochschule Sachsen, která je inspirativním příkladem fungujícího systému duálního vzdělávání.

Zahajovací konference k tomuto projektu proběhla v pátek 11. dubna 2025 v německém Radebeulu za účasti rektora TUL doc. M. Brzeziny,  vedoucí KPV doc. Dany Kasperové a členek a studentů / studentek KPV.

Registrační číslo projektu 100693405, Projekt je financován z programu Interreg Česko–Sasko 2021–2027

logo.png

interreg

Naše katedra pokračuje ve spolupráci s Naivním divadlem v Liberci a studenti Učitelství pro mateřské školy, Učitelství pro 1. stupeň i Pedagogických studií tak mají jedinečnou příležitost propojit své teoretické znalosti s praktickou zkušeností. Během zimního i letního semestru navštívili několik inscenací nejen z repertoáru Naivního divadla, ale i hostujících souborů, například hradeckého divadla Drak.

Studenti zhlédli představení určená různým věkovým kategoriím dětských diváků, přičemž se seznámili s rozmanitými přístupy k divadelní tvorbě. Po každém představení následovala prohlídka divadelního zákulisí, která studentům přiblížila historii divadla, jeho organizační strukturu i proces tvorby inscenací pro děti a mládež. Důležitou součástí této zkušenosti bylo také seznámení se s různými druhy loutek, které si studenti mohli nejen prohlédnout, ale i sami vyzkoušet jejich animaci.

Během těchto setkání získali studenti informace o tom, jak připravit děti různého věku na návštěvu divadla, jak s nimi pracovat v rámci reflexe divadelního zážitku a jakým způsobem lze divadelní zkušenost efektivně propojit s výukou. Významným přesahem této spolupráce je i propojení s rámcovými vzdělávacími programy pro předškolní i základní vzdělávání, čímž se otevírá široké pole možností pro rozvoj dětských kompetencí skrze umělecké zážitky.

Myslím, že je spolupráce s Naivním divadlem pro naše studenty přínosem a těším se na další inspirativní setkání!

KPV pořádá cyklus seminářů pro veřejnost na téma: Dramatická tvořivost a wellbeing ve vzdělávání i mimo něj.


MgA. Barbora Svobodová, lektorka dramatické výchovy, pro kterou je celoživotní téma hra, vás provede systémem dechových technik, které vám můžou pomoct při zvládání stresových situací, kterých nebývá v učitelském povolání málo.

Dne 27. března v 14 hodin se v okolí budovy P uskutečnila divadelní procházka s názvem "Dramatická vlastivěda". Tento projekt byl prezentací výstupů studentů 4. ročníku Učitelství pro 1. stupeň, kteří pod vedením Dominika Rubáše, Věry Dubcové, Zuzany Pechové a Adriany Kubištové Máčikové připravili celkem šest různorodých vystoupení.

Studenti si v rámci Didaktiky vlastivědy sami vybrali různá témata z okolí školy a zapojili se do badatelské výuky a místně zakotveného učení. Následně se zaměřili na dramatickou výchovu a identifikovali části svých témat, které byly vhodné pro dramatizaci. S využitím zvolených a doporučených metod dramatické výchovy studenti dokázali své téma zpracovat a kreativně ztvárnit.

I přes počáteční nedůvěru se studenti nakonec s úkolem bravurně vypořádali. Prezentovali svá vystoupení s velkou dávkou tvořivosti a podle reflexí bylo zjevné, že si uvědomili potenciál podobných projektů ve výuce.

Tato akce je jednou z cest, jak na KPV přistupujeme k revizím Rámcového vzdělávacího programu a k rozvoji kompetencí budoucích učitelů (KRAU).
 

Holky a Honzo, bylo to skvělé odpoledne plné zábavy, inspirace a nápadů! Děkujeme všem, kdo se podíleli na uskutečnění tohoto projektu.