Skip to main content

Aktuálně z katedry

V rámci předmětu Výtvarné vyjadřování 3 se pět studentek 2. ročníku
učitelství pro 1. st. ZŠ podílelo na malbě pro tichou zónu. Modrou barvu
naší fakulty, zvolila Zuzana Pechová, Ph.D. pro design místnosti, což
ovlivnilo i samotný výtvarný doplněk ve formě dvou velkých obrazů.
Využilo se nácviku valéru modré v kompozici, která plyne přes rám z
jednoho obrazu do druhého. Tato jednobarevnost do budoucna umožní
oživování plochy drobnými barevnými akcenty např. origami vznikajícími v
didaktice pracovního vyučování ap.

Katedra primární a preprimární pedagogiky (KPV FP TUL) pořádala ve dnech 3. a 4. dubna 2025 konferenci věnovanou vznikajícímu oborově specifickému Kompetenčnímu rámci absolventa a absolventky učitelství pro mateřské školy, která proběhla pod záštitou děkana FP TUL doc. Suchomela a vedoucí KPV doc. Kasperové.

Plenární příspěvky směřující k inovacím a kompetencím v předškolním vzdělávání přednesli prof. Šmelová (UPOL), doc. Syslová (MUNI) a doc. Anděl (TUL). Jednání v odborných sekcích přinesla příspěvky k aktuálním tématům předškolního vzdělávání, mimo jiné venkovnímu vzdělávání (doc. Vitečková, dr. Najmonová, dr. Menhartová, JUČ), médiím v předškolním vzdělávání (dr. Navrátilová, dr. Pavelková, dr. Váchová, UTB), diagnostice nadaných dětí v MŠ (dr. Hubertová, TUL) či odkladům školní docházky (dr. Harazinová, dr. Picková, TUL). Součástí programu byly též terénní aktivity: workshop v Naivním divadle v Liberci a zážitkový výukový program pro pedagogy MŠ v Botanické zahradě v Liberci. 

Jedním z hlavních bodů konference bylo setkání zástupců pedagogických fakult (UK, MUNI, UPOL, JUČ, ZUČ, UJEP, UTB), aby jednali o Kompetenčním rámci absolventa a absolventky učitelství pro mateřské školy. Na přípravě tohoto strategického dokumentu se podílejí zástupci výše uvedených fakult pod vedením dr. Johnové z FP TUL. Diskuse se zúčastnily též ředitelky fakultních a spolupracujících MŠ či zástupkyně Asociace mateřských škol. Doufejme, že dokument, jehož přípravy trvaly výše než rok (a jež bude nyní posouzen na MŠMT), přispěje ke zkvalitnění pregraduální přípravy budoucích učitelů a učitelek MŠ.

Zajímavý odborný program konference, zapojení více než 70 účastníků z celé České republiky a výstupy z jednání prokázaly zájem odborné pedagogické obce podílet se jak na diskusi o aktuálních tématech z oblasti předškolního vzdělávání, tak i na jednáních o tvorbě kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství pro mateřské školy.

Profesně zaměřené studium v příhraničním regionu / PraStud

Katedra primární a preprimární pedagogiky (KPV) se nově podílí na řešení projektu profesně zaměřeného studia v příhraničním regionu / PraStud.
Tento česko-saský projekt je zaměřen na propojování teorie a praxe ve vysokoškolském vzdělávání a jeho cílem je podpořit vznik duálního studia, tedy propojení studia s praktickými zkušenostmi přímo v terénu.

Na KPV jsou v současnosti realizovány dva profesně orientované studijní programy – Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a Pedagogická studia (ve spolupráci s Katedrou pedagogiky a psychologie FP TUL). Do budoucna uvažujeme o reakreditaci Učitelství pro mateřské školy jako profesně zaměřeného studijního programu.
Na projektu spolupracujeme s Přírodovědeckou fakultou UJEP, Fakultou sociálně ekonomickou UJEP, Fakultou ekonomickou TUL a také s Duale Hochschule Sachsen, která je inspirativním příkladem fungujícího systému duálního vzdělávání.

Zahajovací konference k tomuto projektu proběhla v pátek 11. dubna 2025 v německém Radebeulu za účasti rektora TUL doc. M. Brzeziny,  vedoucí KPV doc. Dany Kasperové a členek a studentů / studentek KPV.

Registrační číslo projektu 100693405, Projekt je financován z programu Interreg Česko–Sasko 2021–2027

logo.png

interreg

Naše katedra pokračuje ve spolupráci s Naivním divadlem v Liberci a studenti Učitelství pro mateřské školy, Učitelství pro 1. stupeň i Pedagogických studií tak mají jedinečnou příležitost propojit své teoretické znalosti s praktickou zkušeností. Během zimního i letního semestru navštívili několik inscenací nejen z repertoáru Naivního divadla, ale i hostujících souborů, například hradeckého divadla Drak.

Studenti zhlédli představení určená různým věkovým kategoriím dětských diváků, přičemž se seznámili s rozmanitými přístupy k divadelní tvorbě. Po každém představení následovala prohlídka divadelního zákulisí, která studentům přiblížila historii divadla, jeho organizační strukturu i proces tvorby inscenací pro děti a mládež. Důležitou součástí této zkušenosti bylo také seznámení se s různými druhy loutek, které si studenti mohli nejen prohlédnout, ale i sami vyzkoušet jejich animaci.

Během těchto setkání získali studenti informace o tom, jak připravit děti různého věku na návštěvu divadla, jak s nimi pracovat v rámci reflexe divadelního zážitku a jakým způsobem lze divadelní zkušenost efektivně propojit s výukou. Významným přesahem této spolupráce je i propojení s rámcovými vzdělávacími programy pro předškolní i základní vzdělávání, čímž se otevírá široké pole možností pro rozvoj dětských kompetencí skrze umělecké zážitky.

Myslím, že je spolupráce s Naivním divadlem pro naše studenty přínosem a těším se na další inspirativní setkání!

KPV pořádá cyklus seminářů pro veřejnost na téma: Dramatická tvořivost a wellbeing ve vzdělávání i mimo něj.


MgA. Barbora Svobodová, lektorka dramatické výchovy, pro kterou je celoživotní téma hra, vás provede systémem dechových technik, které vám můžou pomoct při zvládání stresových situací, kterých nebývá v učitelském povolání málo.

Dne 27. března v 14 hodin se v okolí budovy P uskutečnila divadelní procházka s názvem "Dramatická vlastivěda". Tento projekt byl prezentací výstupů studentů 4. ročníku Učitelství pro 1. stupeň, kteří pod vedením Dominika Rubáše, Věry Dubcové, Zuzany Pechové a Adriany Kubištové Máčikové připravili celkem šest různorodých vystoupení.

Studenti si v rámci Didaktiky vlastivědy sami vybrali různá témata z okolí školy a zapojili se do badatelské výuky a místně zakotveného učení. Následně se zaměřili na dramatickou výchovu a identifikovali části svých témat, které byly vhodné pro dramatizaci. S využitím zvolených a doporučených metod dramatické výchovy studenti dokázali své téma zpracovat a kreativně ztvárnit.

I přes počáteční nedůvěru se studenti nakonec s úkolem bravurně vypořádali. Prezentovali svá vystoupení s velkou dávkou tvořivosti a podle reflexí bylo zjevné, že si uvědomili potenciál podobných projektů ve výuce.

Tato akce je jednou z cest, jak na KPV přistupujeme k revizím Rámcového vzdělávacího programu a k rozvoji kompetencí budoucích učitelů (KRAU).
 

Holky a Honzo, bylo to skvělé odpoledne plné zábavy, inspirace a nápadů! Děkujeme všem, kdo se podíleli na uskutečnění tohoto projektu.

V rámci cyklu přednášek pro veřejnost uspořádala KPV workshop loutkové animace, který vedl filmový, divadelní herec a loutkoherec MgA. Adam Kubišta. Účastníci se během semináře seznámili s historií loutkového divadla, principy animace a oživování předmětů. Společně se zamýšleli nad loutkovostí běžných předmětů a jejich možným využitím ve vzdělávání. Praktická část workshopu umožnila účastníkům vyzkoušet si principy vodění různých druhů loutek – marionety, manekýna a maňáska ale i pečícího papíru, pórku a konvice na čaj.

Cyklus přednášek a seminářů pro veřejnosts názvem Dramatická tvořivost a wellbeing ve vzdělávání i mimo něj pokračuje i nadále. Ve středu 9. dubna 2025 se můžete těšit na další seminář.

Dechovými technikami pro zvládání stresu, vás provede MgA. Barbora Svobodová, lektorka dramatické výchovy. Tento seminář se uskuteční 9. dubna v 10:40 a nabídne praktické návody, jak pomocí dechových technik efektivně zvládat stresové situace, kterých není v učitelském povolání nikdy málo.

Těšíme se na vaši účast!

svocmensi

VÝZVA K PŘIHLÁŠENÍ DIPLOMOVÉ / BAKALÁŘSKÉ PRÁCE DO SOUTĚŽE SVOČ 2025
1. sekce přírodovědná
2. sekce humanitní a společenskovědní
Všechny informace pro studenty na http://svoc.tul.cz/Home/home.html
Po dohodě s vedoucím práce je nutné vyplnit do 27. 5. 2025 přihlášku (součástí je text o max 10 stran A4, popisující odbornou práci) a prezentace práce před komisí akademiků FP TUL 2. 6. 2025.