Skip to main content

Aktuálně z katedry

 26. 5. 2025
Učitelství pro 1. stupeň základních škol / M0113A300008NS
část Oborově-didaktická (český jazyk a literatura s didaktikou; matematika s didaktikou; člověk a jeho svět spolu s výtvarnou, hudební a dramatickou výchovou) a část Obhajoby diplomových prací z oboru

ČASOVÝ HARMONOGRAM  - učebna P204

ČASOVÝ HARMONOGRAM  - učebna P103


27. 5. 2025
Učitelství pro 1. stupeň základních škol / M0113A300008NS
část Oborově-didaktická (český jazyk a literatura s didaktikou; matematika s didaktikou; člověk a jeho svět spolu s výtvarnou, hudební a dramatickou výchovou) a část Obhajoby diplomových prací z oboru

ČASOVÝ HARMONOGRAM  - učebna P204

ČASOVÝ HARMONOGRAM  - učebna P103


Učitelství pro mateřské školy / B0112A300007
část Pedagogika a psychologie a část Obhajoby bakalářských prací z oboru

ČASOVÝ HARMONOGRAM  - učebna P203

ČASOVÝ HARMONOGRAM  - učebna P202


28. 5. 2025
Učitelství pro mateřské školy / B0112A300007
část Odborná rozprava z didaktiky výchov a přírodovědně-matematických představ a část Obhajoby bakalářských prací z oboru

ČASOVÝ HARMONOGRAM  - učebna P204

ČASOVÝ HARMONOGRAM  - učebna P202

ČASOVÝ HARMONOGRAM  - učebna P203


Rozšiřující studium učitelství pro 1. stupeň ZŠ

ČASOVÝ HARMONOGRAM  - učebna P204


29. 5. 2025
Učitelství pro 1. stupeň základních škol / M0113A300008NS
část Pedagogika a psychologie a část Obhajoby diplomových prací z oboru

ČASOVÝ HARMONOGRAM  - učebna P202

ČASOVÝ HARMONOGRAM  - učebna P204


30. 5. 2025
Učitelství pro 1. stupeň základních škol / M0113A300008NS
část Pedagogika a psychologie a část Obhajoby diplomových prací z oboru

 ČASOVÝ HARMONOGRAM - učebna P204

 

STUDENTI KPV REPREZENTOVALI JIŽ POPÁTÉ NAŠI KATEDRU A FP TUL V ANGLII

BOHEMIAN CHOIR FP TUL PŘIPOMNĚL V ANGLII I V LIBERCI 80. VÝROČÍ KONCE 2. SVĚTOVÉ VÁLKY

Skupina 16 studentek oboru učitelství pro mateřské školy a učitelství pro 1. stupeň ZŠ, které jsou členkami fakultního pěveckého sboru BOHEMIAN CHOIR vedeného vyučující KPV MgA. Janou Konvalinkovou, Ph.D., absolvovala ve dnech 26.4. - 3.5.25 pod vedením pedagogů mgr. Christophera Muffetta, M.A., PGCE z KAJ a PhDr. Simony Kirykové, Ph.D. z KPV již popáté zahraniční pedagogickou exkurzi spojenou s týdenním koncertním turné v Anglii (výjezd byl podpořen z projektu OP JAK UčiTUL).

V rámci exkurze studentky navštívily pět různých škol pro děti a žáky ve věku 4 - 18 let. Kromě návštěvy tří veřejných státních škol měly i mimořádnou příležitost k poznání prostředí a kultury dvou elitních soukromých vzdělávacích institucí. České studentky nejen hospitovaly, ale zapojily se i do výuky a zprostředkovaly anglickým dětem a žákům výjimečné zážitky při společném zpívání českých lidových písní i při osvojování českých slov. Hospitace v každé škole byla obohacena koncertním vystoupením studentského BOHEMIAN CHOIR s jeho česky i anglicky zpívaným repertoárem.

Každodenní večerní koncerty sboru v kamenných kostelech v šesti městech anglického hrabství Suffolk letos představily komponovaný pořad „1945 - When the freedom was an illusion“, věnovaný 80. výročí konce 2. světové války. Zajímavý repertoár, krása zpěvu i přednes skutečných příběhů osobností posledních dnů války v perfektní angličtině dokázaly nadchnout anglické publikum všech generací.  Opětovné vřelé přijetí českých studentů i pedagogů FP TUL anglickými školami i koncertním publikem dokazují vynikající úroveň pěveckého sboru i zájem obou stran o pokračující pedagogickou i uměleckou spolupráci.

Svůj komponovaný koncertní program, připomínající dramatické dny konce 2. světové války,  představil BOHEMIAN CHOIR (společně se seniorským sborem TUL Aurea Rosa) po návratu z Anglie i českému publiku. Na koncertu 14. května 2025, realizovaném pod záštitou děkana FP TUL doc. Aleše Suchomela, Ph.D. v kostele sv. Antonína v Liberci, zazněly pod názvem „1945 - Radost i žal, moc i bezmoc, naděje i beznaděj“ jak české verze skladeb světového repertoáru, tak i autentické příběhy, vyprávěné jak našimi studenty, tak i přítomnými pamětníky událostí roku 1945. 

Studenti a studentky svůj koncert věnovali těm, kdo v letech války trpěli, těm, kdo měli štěstí a přežili - i nám všem, kteří dnes s úctou vzpomínáme.    

Proč ve výuce podporovali učitelé ve 20.století činnostní vzdělávání? Proč škola rozvíjí žáky ke svobodě a zároveň je v nemalé míře často disciplinuje? Proč usilovali učitelky a učitelé v meziválečném období, aby škola byla místem zdraví a „hygieny“, zdravého učení, zdravého vývoje a rovněž sociální podpory? Jak prostor školy, třídy, ale i venkovního prostředí určuje cíle vzdělávání? Nejen na tyto otázky hledali odpovědi studentky a studenti pedagogických oborů v rámci mezinárodní projektu ERASMUS BIP na Cattolica Universita v Miláně. Společně s Technickou univerzitou v Liberci, Humboldtovou univerzitou v Berlíně, Univerzitou v Portu, Universidad Complutense de Madrid a Kodaň-Aarhus University v Dánsku řešili studentky a studentky a studenti učitelství pro 1. stupeň základní školy a doktorského programu transnacionální perspektivou téma Prostor a tělesnost jako kulturně pedagogický fenomén. Vedle online programu proběhlého v dubnu 2025 se na Katolické univerzitě v Miláně setkali zástupci šesti univerzit „na místě“ v prvním květnovém týdnu. Nabytý studijně odborný program, ale i kulturně doprovodný program nabídl zažít Miláno a severní Itálii v jarním počasí, přátelské atmosféře a v komparaci různých odborných pohledů.

„ERASMUS BIP program je ideální možností propojení studentek a studenů z několika zemí a univerzit, aby se na jedno téma podívali z různých kulturních perspektiv a nadnárodního pohledu“, sdělují za Technickou univerzitu Dana Kasperová, Veronika Bačová a Tomáš Kasper a dodávají: „doufáme, že se tento cíl podařilo naplnit a studentky a studenti nahlédli širší kulturní a společensko-sociální souvislosti vzdělávání, které mnohdy za aktuálními problémy nejsou tolik vidět. Jejich pochopení je ale pro učitelskou profesi velmi důležité.“ Program odborně a studijně „posunul“ i účastníky projektu, jak sděluje doktorand Matyáš Fízek: „Odborně a metodologicky se člověk naučí dívat na témata z různých perspektiv, a to je pro vlastní doktorský výzkum velmi podstatné.“ Podobně za magisterské učitelské obory sdělila Denisa Simaku: „Program byl zajímavý, i když dlouhé bloky jednotlivých modulů byly náročné na pozornost, jazykové i obsahové porozumění, ale pobyt se vyplatil. Mnoho nových zkušeností, které ve studiu i v učitelské praxi využiji.“

Celý program tak nejen prohloubil odborné znalosti účastníků, ale také podpořil schopnost pedagogicky reflektovat vzdělávací prostředí jako kulturně formující prostor. Ukázal, že výuka není pouze přenosem informací, ale součástí širšího společenského a historického kontextu, ve kterém se utváří hodnoty, vztahy i samotné pojetí vzdělávání.

Srdečné pozvání Vám všem na výjimečnou událost,

1945

Radost i žal, moc i bezmoc, naděje i beznaděj

Příběhy paměti národa propojené hudbou

Ve středu 14.května 2025 v 19:00 hod

Kostel sv. Antonína Velikého, Liberec

Přednes – čestní hosté:

Milena Hercíková, Ivana Nyplová, Jan Kovanic a studenti FP TUL

Vystoupí: 

Bohemia Chór FP TUL

Aurea Rosa U3V FP TUL

Slovem zahájí: 

děkan FP TUL doc. Aleš Suchomel a R.D. Mgr. František Masařík

„Najděte si jedno místo, ať je kdekoli,

místo, které setře slzu, když vás zabolí.

Místo, které vyslechne si celou pravdu,

šťastný vzdech, 

místo, které sejme tíhu skrytou na zádech.“ 

Milena Hercíková


 

Vstup volný, plakát přiložen. 

V rámci předmětu Výtvarné vyjadřování 3 se pět studentek 2. ročníku
učitelství pro 1. st. ZŠ podílelo na malbě pro tichou zónu. Modrou barvu
naší fakulty, zvolila Zuzana Pechová, Ph.D. pro design místnosti, což
ovlivnilo i samotný výtvarný doplněk ve formě dvou velkých obrazů.
Využilo se nácviku valéru modré v kompozici, která plyne přes rám z
jednoho obrazu do druhého. Tato jednobarevnost do budoucna umožní
oživování plochy drobnými barevnými akcenty např. origami vznikajícími v
didaktice pracovního vyučování ap.

Katedra primární a preprimární pedagogiky (KPV FP TUL) pořádala ve dnech 3. a 4. dubna 2025 konferenci věnovanou vznikajícímu oborově specifickému Kompetenčnímu rámci absolventa a absolventky učitelství pro mateřské školy, která proběhla pod záštitou děkana FP TUL doc. Suchomela a vedoucí KPV doc. Kasperové.

Plenární příspěvky směřující k inovacím a kompetencím v předškolním vzdělávání přednesli prof. Šmelová (UPOL), doc. Syslová (MUNI) a doc. Anděl (TUL). Jednání v odborných sekcích přinesla příspěvky k aktuálním tématům předškolního vzdělávání, mimo jiné venkovnímu vzdělávání (doc. Vitečková, dr. Najmonová, dr. Menhartová, JUČ), médiím v předškolním vzdělávání (dr. Navrátilová, dr. Pavelková, dr. Váchová, UTB), diagnostice nadaných dětí v MŠ (dr. Hubertová, TUL) či odkladům školní docházky (dr. Harazinová, dr. Picková, TUL). Součástí programu byly též terénní aktivity: workshop v Naivním divadle v Liberci a zážitkový výukový program pro pedagogy MŠ v Botanické zahradě v Liberci. 

Jedním z hlavních bodů konference bylo setkání zástupců pedagogických fakult (UK, MUNI, UPOL, JUČ, ZUČ, UJEP, UTB), aby jednali o Kompetenčním rámci absolventa a absolventky učitelství pro mateřské školy. Na přípravě tohoto strategického dokumentu se podílejí zástupci výše uvedených fakult pod vedením dr. Johnové z FP TUL. Diskuse se zúčastnily též ředitelky fakultních a spolupracujících MŠ či zástupkyně Asociace mateřských škol. Doufejme, že dokument, jehož přípravy trvaly výše než rok (a jež bude nyní posouzen na MŠMT), přispěje ke zkvalitnění pregraduální přípravy budoucích učitelů a učitelek MŠ.

Zajímavý odborný program konference, zapojení více než 70 účastníků z celé České republiky a výstupy z jednání prokázaly zájem odborné pedagogické obce podílet se jak na diskusi o aktuálních tématech z oblasti předškolního vzdělávání, tak i na jednáních o tvorbě kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství pro mateřské školy.

Profesně zaměřené studium v příhraničním regionu / PraStud

Katedra primární a preprimární pedagogiky (KPV) se nově podílí na řešení projektu profesně zaměřeného studia v příhraničním regionu / PraStud.
Tento česko-saský projekt je zaměřen na propojování teorie a praxe ve vysokoškolském vzdělávání a jeho cílem je podpořit vznik duálního studia, tedy propojení studia s praktickými zkušenostmi přímo v terénu.

Na KPV jsou v současnosti realizovány dva profesně orientované studijní programy – Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a Pedagogická studia (ve spolupráci s Katedrou pedagogiky a psychologie FP TUL). Do budoucna uvažujeme o reakreditaci Učitelství pro mateřské školy jako profesně zaměřeného studijního programu.
Na projektu spolupracujeme s Přírodovědeckou fakultou UJEP, Fakultou sociálně ekonomickou UJEP, Fakultou ekonomickou TUL a také s Duale Hochschule Sachsen, která je inspirativním příkladem fungujícího systému duálního vzdělávání.

Zahajovací konference k tomuto projektu proběhla v pátek 11. dubna 2025 v německém Radebeulu za účasti rektora TUL doc. M. Brzeziny,  vedoucí KPV doc. Dany Kasperové a členek a studentů / studentek KPV.

Registrační číslo projektu 100693405, Projekt je financován z programu Interreg Česko–Sasko 2021–2027

logo.png

interreg

Naše katedra pokračuje ve spolupráci s Naivním divadlem v Liberci a studenti Učitelství pro mateřské školy, Učitelství pro 1. stupeň i Pedagogických studií tak mají jedinečnou příležitost propojit své teoretické znalosti s praktickou zkušeností. Během zimního i letního semestru navštívili několik inscenací nejen z repertoáru Naivního divadla, ale i hostujících souborů, například hradeckého divadla Drak.

Studenti zhlédli představení určená různým věkovým kategoriím dětských diváků, přičemž se seznámili s rozmanitými přístupy k divadelní tvorbě. Po každém představení následovala prohlídka divadelního zákulisí, která studentům přiblížila historii divadla, jeho organizační strukturu i proces tvorby inscenací pro děti a mládež. Důležitou součástí této zkušenosti bylo také seznámení se s různými druhy loutek, které si studenti mohli nejen prohlédnout, ale i sami vyzkoušet jejich animaci.

Během těchto setkání získali studenti informace o tom, jak připravit děti různého věku na návštěvu divadla, jak s nimi pracovat v rámci reflexe divadelního zážitku a jakým způsobem lze divadelní zkušenost efektivně propojit s výukou. Významným přesahem této spolupráce je i propojení s rámcovými vzdělávacími programy pro předškolní i základní vzdělávání, čímž se otevírá široké pole možností pro rozvoj dětských kompetencí skrze umělecké zážitky.

Myslím, že je spolupráce s Naivním divadlem pro naše studenty přínosem a těším se na další inspirativní setkání!