Skip to main content

Konference, workshopy

Festival inovací ve vzdělávání: Inspirace pro budoucnost vzdělávání

V pátek 8. listopadu 2024 jsme na katedře uspořádali Festival inovací ve vzdělávání. Během celého dne měli naši studenti příležitost zúčastnit se inspirativních seminářů a workshopů zaměřených na moderní a inovativní přístupy k výuce.

Mezi naše hosty patřili odborníci z různých vzdělávacích oblastí:

  • Jan Šaršoň s tématem umělé inteligence ve vzdělávání
  • Petra Rakoušová, která představila Začít spolu
  • Daniel Nevařil z Waldorfských tříd
  • Tereza Groesslová, Anna Karmazínová a Marek Bürger s přístupy Montessori pedagogiky
  • vhled do finského vzdělávacího systému nabídli dr. Veronika Bačová (KPV FP TUL) a prof. Mikael Risku (University of Jyväskylä)
  • současné trendy inovací v primárním vzdělávání představila ve svém příspěvku doc. Dana Kasperová (KPV FP TUL

Akce přinesla mnoho podnětů k zamyšlení a otevřela prostor pro diskuzi o budoucnosti vzdělávání, která stále více akcentuje individuální přístup, kreativitu a technologie. Děkujeme všem, kteří se na festivalu podíleli nebo se jej zúčastnili, a těšíme se na další ročník plný inspirace a inovací!

Workshop Finské školství: inspirace ze zahraničí představil studentům učitelství inovativní přístupy ke vzdělávání

Dne 8. listopadu 2024 se uskutečnil workshop Finské školství: inspirace ze zahraničí, který studentům učitelství pro 1. stupeň základní školy přiblížil klíčové principy finského vzdělávacího systému a vzdělávání učitelů. Hlavním hostem byl prof. Mikael Risku z University of Jyväskylä, uznávaný odborník na školskou politiku a řízení vzdělávání.

Účastníci měli možnost seznámit se s metodami výuky, organizací školství ve Finsku a také o vzdělávání budoucích učitelů. Diskuze se zaměřila na inovativní pedagogické přístupy, roli učitele ve třídě a podporu žáků v procesu učení.

Workshop byl realizován v rámci SGS projektu Finský model vzdělávání budoucích učitelů (SGS-2024-4477) dr. Veroniky Bačové a poskytl studentům cenné podněty pro jejich budoucí pedagogickou praxi.

Spolupráce s University of Turku: Rozhovory o finském kompetenčním modelu MAP

V termínu 27. – 31. ledna 2025 absolvovala dr. Veronika Bačová výzkumný pobyt v rámci svého SGS projektu na University of Turku, zaměřený na finský kompetenční model pro učitele MAP – The Multidimensional Adapted Process Model of Teaching. Hlavními partnery diskuse byli doc. Anu Kröger a prof. Mirjamaija Mikkilä-Erdmann, které se podílely na jeho tvorbě.

Během rozhovorů a odborných diskuzí se řešila zejména implementace modelu MAP do přípravy budoucích učitelů a jeho dopad na přijímací řízení na pedagogické fakulty. Model MAP zdůrazňuje víceúrovňový přístup k výuce, reflektuje potřeby studentů a podporuje individualizaci vzdělávání. Inspirativní poznatky z těchto jednání jsou  cenné podněty i pro český kontext.

Výzkumná spolupráce s University of Turku bude pokračovat i v následujících měsících.


Festival neformálního vzdělávání 2025

Dne 25. dubna 2025 se na Fakultě přírodovědně-humanitní a pedagogické TUL uskutečnil 4. ročník Festivalu neformálního vzdělávání, pořádaný Katedrou pedagogiky a psychologie ve spolupráci s Katedrou primární a preprimární pedagogiky. Festivalu se vedle studentů FP TUL zúčastnili zástupci významných neziskových a příspěvkových organizací libereckého regionu (Člověk v tísni, Ekocentrum Střevlik, Severočeské muzeum v Liberci, DDM Větrník) či vedoucí školních klubů inovativních škol (ZŠ Kaplického Waldorfské třídy, ZŠ 5. května Liberec Montessori, MZŠ Tanvlad). Hlavním tématem Festivalu bylo utváření Společenství praxe, které slouží jako platforma pro setkávání akademiků a studentů FP TUL se zástupci „dobré praxe“ v oblasti neformálního vzdělávání. Studenti měli možnost setkat se se zástupci zapojených institucí a získat detailní informace o jejich činnosti i možnostech spolupráce v rámci praxí. Program zahrnoval prezentace příkladů dobré praxe, živé příběhy, posterovou sekci se studentskou soutěží a tematický workshop.

Děkujeme všem hostům i studentům za aktivní účast.

Program.png