Skip to main content

Konference, workshopy

Festival inovací ve vzdělávání: Inspirace pro budoucnost vzdělávání

V pátek 8. listopadu 2024 jsme na katedře uspořádali Festival inovací ve vzdělávání. Během celého dne měli naši studenti příležitost zúčastnit se inspirativních seminářů a workshopů zaměřených na moderní a inovativní přístupy k výuce.

Mezi naše hosty patřili odborníci z různých vzdělávacích oblastí:

  • Jan Šaršoň s tématem umělé inteligence ve vzdělávání
  • Petra Rakoušová, která představila Začít spolu
  • Daniel Nevařil z Waldorfských tříd
  • Tereza Groesslová, Anna Karmazínová a Marek Bürger s přístupy Montessori pedagogiky
  • vhled do finského vzdělávacího systému nabídli dr. Veronika Bačová (KPV FP TUL) a prof. Mikael Risku (University of Jyväskylä)
  • současné trendy inovací v primárním vzdělávání představila ve svém příspěvku doc. Dana Kasperová (KPV FP TUL

Akce přinesla mnoho podnětů k zamyšlení a otevřela prostor pro diskuzi o budoucnosti vzdělávání, která stále více akcentuje individuální přístup, kreativitu a technologie. Děkujeme všem, kteří se na festivalu podíleli nebo se jej zúčastnili, a těšíme se na další ročník plný inspirace a inovací!

Workshop Finské školství: inspirace ze zahraničí představil studentům učitelství inovativní přístupy ke vzdělávání

Dne 8. listopadu 2024 se uskutečnil workshop Finské školství: inspirace ze zahraničí, který studentům učitelství pro 1. stupeň základní školy přiblížil klíčové principy finského vzdělávacího systému a vzdělávání učitelů. Hlavním hostem byl prof. Mikael Risku z University of Jyväskylä, uznávaný odborník na školskou politiku a řízení vzdělávání.

Účastníci měli možnost seznámit se s metodami výuky, organizací školství ve Finsku a také o vzdělávání budoucích učitelů. Diskuze se zaměřila na inovativní pedagogické přístupy, roli učitele ve třídě a podporu žáků v procesu učení.

Workshop byl realizován v rámci SGS projektu Finský model vzdělávání budoucích učitelů (SGS-2024-4477) dr. Veroniky Bačové a poskytl studentům cenné podněty pro jejich budoucí pedagogickou praxi.

Spolupráce s University of Turku: Rozhovory o finském kompetenčním modelu MAP

V termínu 27. – 31. ledna 2025 absolvovala dr. Veronika Bačová výzkumný pobyt v rámci svého SGS projektu na University of Turku, zaměřený na finský kompetenční model pro učitele MAP – The Multidimensional Adapted Process Model of Teaching. Hlavními partnery diskuse byli doc. Anu Kröger a prof. Mirjamaija Mikkilä-Erdmann, které se podílely na jeho tvorbě.

Během rozhovorů a odborných diskuzí se řešila zejména implementace modelu MAP do přípravy budoucích učitelů a jeho dopad na přijímací řízení na pedagogické fakulty. Model MAP zdůrazňuje víceúrovňový přístup k výuce, reflektuje potřeby studentů a podporuje individualizaci vzdělávání. Inspirativní poznatky z těchto jednání jsou  cenné podněty i pro český kontext.

Výzkumná spolupráce s University of Turku bude pokračovat i v následujících měsících.