Skip to main content

Učitelství pro 1. stupeň základních škol (Mgr. studijní program)

  • v prezenční formě
  • v kombinované formě (výuka probíhá v pátek a v sobotu)

Cíle studia

Cílem magisterského profesně zaměřeného studia Učitelství pro 1. stupeň základních škol (ZŠ) je získání úplného magisterského vysokoškolského vzdělání a získání kvalifikace pro výuku na 1. stupni ZŠ. Studijní program je koncipován tak, aby vedl k naplnění požadovaných vzdělávacích cílů a pedagogických kompetencí, k získání odborných znalostí a profesních dovedností a k osobnostnímu rozvoji budoucích učitelů ve všech vzdělávacích oborech potřebných k výkonu povolání – výuce na 1. stupni ZŠ.

Co se naučíte

  • vhlédnout a pochopit podstatu a dynamiku pedagogických procesů na primárním stupni, podstatu a využití didaktických koncepcí a metodických přístupů při celostním rozvoji žáka;
  • aplikovat a využívat získané znalosti, dovednosti, kompetence z oblasti pedagogiky, psychologie, ale i široké oblasti výchov (výtvarná, hudební, dramatická, literární, tělesná, environmentální, informační), kulturního a přírodního dědictví při přípravě, vedení, realizaci a hodnocení výchovně vzdělávacích činností na primárním stupni; 
  • aplikovat inovativní a na rozvoj žáka orientované metodické a koncepční přístupy při pedagogické práci s dětmi na 1. stupni ZŠ; 
  • využívat získané metodické přístupy a komunikační strategie při práci se třídou a při řešení pedagogických situací a problémů;
  • podporovat primární prevenci v otázce poruch chování žáků a aplikovat její principy do výuky a sociálního života třídy na 1. st. ZŠ;
  • aplikovat metodické přístupy inkluzivní pedagogiky při práci s heterogenní skupinou a s ohledem na individuální zvláštnosti dětí;
  • dbát na zdraví dětí, well-being v učení a výchově na 1. stupni ZŠ a uplatňovat zásady zdravého a nekonfliktního jednání v sociálních vztazích na škole a s rodiči žáků.

Gradace profesní přípravy učitele 1. stupně 

Postupná gradace profesní přípravy učitele 1. st. ZŠ zahrnuje širší vstup do studia v 1. ročníku. V jeho rámci dochází k seznámení s oborem primárního vzdělávání, které je provázáno s vstupními reflektovanými pedagogickými praxemi. Tematizované otázky se v rámci reflexí úvodních praxí a seminářů prolínají a doplňují, což má podpořit u studentů vyjasnění základních otázek, problémů, pojmů v oblasti primárního vzdělávání, a to integrativně a v prolínání „teorie a praxe“. Vstupní část dále otevírají základní předměty v oblasti matematiky a českého jazyka pro primární vzdělávání, člověk a jeho světa a oblasti výchov (dramatická, literární, hudební, výtvarná, tělesná). 

V centrální části studia (2. - 4. ročníku) jsou koncipovány předměty teoretického základu a profilující předměty. Jsou zařazeny centrální předměty pedagogicko-psychologické přípravy (pedagogika, psychodidaktika, vývojová a pedagogická psychologie, pedagogicko-psychologická diagnostika), které otevírají cestu, prostor a dávají základ pro návaznost všech oborových didaktik a dalších předmětů českého jazyka a literatury, matematiky, oblasti člověk a jeho svět, cizího jazyka, výchov a pracovních činností pro primární stupeň. 

Rovněž oblast pedagogických praxí reflektuje v jednotlivých stupních postupné získávání znalostí a dovedností studentů jak v ped. psych. části, tak i v oblasti rozvoje jazykové, matematické, přírodovědné gramotnosti a rozvoje dovedností v oblasti výchov. Zároveň každým semestrem ustupuje zátěž povinných předmětů a studenti získávají prostor pro povinně volitelné předměty, které jim umožňují jak profilaci a rozvoj jejich odborného zájmu, tak i možnost nahlédnout vybrané problémy primárního vzdělávání hlouběji, integrativněji a s ohledem na otázky praxe. Bohatý výběr povinně volitelných předmětů nabízí studijní plán v oblasti ped.-psych modulu, modulu pedagogické praxe, modulů výchov, modulu přírodovědných a společenskovědních předmětů. Tato část studia má rozvinout pedagogické kompetence studentů vedoucí k utváření jejich vyučovacího stylu zohledňujícího individualizovaný přístup k žákům, podporujícího aktivní/činnostní formy výuky, diverzitu vyučovacích metod, vytvářející bezpečné prostředí pro učení a celostní rozvoj žáků. 

V závěrečné části studia získává student ještě výraznější prostor pro profilaci v rámci povinně volitelných předmětů, pro aplikaci získaných znalostí, dovedností a kompetencí při utváření svého vyučovacího stylu a výchovného pojetí na primárním stupni. Zároveň jsou studenti podpořeni ve volbě tématu diplomové práce, v analýze jejich pedagogického portfolia a následně v tvorbě DP a finalizaci portfolia. Rovněž jsou studenti vedeni k integrativnímu pojetí vzdělávání na primárním stupni i pomocí odborných pedagogických exkurzí zařazených do závěrečné fáze studia. 

Podporujeme aktivní studijní formy

Studijní plán vyvažuje části pedagogicko-psychologické, oborové a oborově didaktické, reflektované pedagogické praxe a vede studenty jak k osobnostnímu rozvoji, tak i odborné profesní přípravě. Studijní plán je koncipován tak, aby dával prostor jak přednáškám, tak i dalším formám studijní přípravy – seminářům, projektovým formám výuky, pedagogickým exkurzím, terénní výuce, využití videorozborů či dalším didakticky aktivním formám výuky jako jsou workshopy s praxí, kulaté stoly s odborníky z praxe či pedagogické festivaly a studentské konference. Součástí studia jsou domácí i zahraniční pedagogické exkurze.

Pedagogická praxe v rámci studia

Pedagogické praxe seznamují studenta s podmínkami reálného vyučovacího procesu a vedou k propojení teorie a praxe ve všech oblastech pregraduální přípravy. Praxe probíhají u obou forem studia v několika rozdílných úrovních, od praxí asistentských až po praxe souvislé.

V prvním ročníku se studenti seznamují s vybranými institucemi primárního vzdělávání včetně inovativních a alternativních škol (Montessori škola, Waldorfská škola, Začít spolu, domácí vzdělávání aj.). Dále se seznamují s institucemi, které se zabývají řešením podstatných širších pedagogických a psychologických problémů vzdělávání na 1. stupni ZŠ (inkluzivita ve vzdělávání, sociokulturní odlišnost, nadaný žák, žák s OMJ, genderová specifika vzdělávání, technické a přírodovědné vzdělávání, učení venku, domácí vzdělávání aj.).

Zásadním krokem pro rozvoj praktických kompetencí je důraz na didaktiky jednotlivých oborů. Student od 2. do 5. ročníku absolvuje systém průběžných, integračních a souvislých pedagogických odborných praxí zpravidla na fakultních ZŠ. Průběžná praxe v kombinaci s obsahy oborových didaktik akcentuje reflektivní pojetí díky reflektivním seminářům k praxím. Souvislá praxe má syntetizující povahu a funkci primární adaptace na práci ve školském terénu. K průběžným a souvislým typům praxí je zaveden reflektivní seminář, který studentovi napomáhá jednak strukturovaně a problémově „číst a interpretovat“ otázky pedagogické praxe, zaznamenat je a analyzovat, ale zejména rozvíjet a sebereflektovat své  profesně pedagogické kompetence. V průběhu studia jsou studenti podporováni v přípravě vlastního pedagogického portfolia, které je součástí SZZ. 

Důležité dokumenty

Studijní a zkušební řád: https://www.tul.cz/studenti/studijni-legislativa/
Studijní plány, harmonogramy, formuláře: https://www.fp.tul.cz/student/informace-ke-studiu

Důležité informace

Informace o státní závěrečné zkoušce: https://kpv.fp.tul.cz/cs/student/statni-zaverecna-zkouska
Na státní závěrečnou zkoušku budete po přihlášení ve STAGu pozváni emailem, přesný harmonogram je pak vždy vyvěšen na webu katedry, která SZZ pořádá (KPV, KPP).
Informace k diplomové práci: https://kpv.fp.tul.cz/cs/student/bakalarske-a-diplomove-prace
Informace k promocím a ukončení studia: https://www.fp.tul.cz/student/promoce

Učitelství pro mateřské školy (Bc. studijní program)

v prezenční formě

Studijní program je zacílen na rozvoj pedagogických kompetencí studenta na základě studia pedagogických, psychologických disciplín a na základě jeho osobnostně-sociálního rozvoje a rozvoje v oblasti jazykové, literární, dramatické, výtvarné, hudební, environmentální, tělesné výchovy, ale i v oblasti matematické a přírodovědné. Rozvoj pedagogických kompetencí student naplňuje zejména v rámci povinných předmětů (157 kreditů) a povinně volitelných předmětů (23 kreditů).

Cíl studia programu

Cílem studijního programu je, aby student dokázal s ohledem na specifika dítěte:

  • aplikovat získané osobní i pedagogické znalosti, vědomosti, a dovednosti ve své budoucí pedagogické praxi;
  • nahlížet a analyzovat pedagogické a pedagogicko-psychologické problémy v pedagogicko-psychologických souvislostech;
  • připravit, vést a hodnotit vzdělávací programy tříd mateřské školy;
  • aplikovat vzdělávací a výchovné činnosti směřující k získávání vědomostí, dovedností a návyků dětí v mateřské škole podle vzdělávacího programu (v oblasti jazykové, literární, dramatické, hudební, výtvarné, tělesné výchovy a matematicko-přírodovědných představ);
  • aplikovat praktické a tvůrčí dovednosti zejména v oblasti estetických výchov, čtenářské pregramotnosti, matematických představ, environmentální výchovy a přírodovědného vzdělávání;
  • aplikovat vzdělávací a výchovné metody při práci s intaktní populací dětí i s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně tvorby, realizace a hodnocení individuálních vzdělávacích plánů. 

Co získáte

  • znalosti a dovednosti v oblasti předškolní pedagogiky, vzdělávání a výchovy;
  • znalosti v oblasti psychologie osobnosti, obecné, vývojové a pedagogické psychologie, skupinové dynamiky, vedení malých skupin;
  • znalosti a dovednosti v oblasti jazykové, estetických výchov, čtenářské a matematické pregramotnosti, environmentální výchovy a přírodovědného vzdělávání;
  • dovednosti v oblasti pedagogické diagnostiky jednotlivců a skupin;
  • teoretické znalosti i dovednosti v oblasti předškolní pedagogiky, práce s hrami, tvorby a úpravy her, zásady sestavování programů a herních aktivit;
  • základní znalosti a dovednosti v oblasti primární prevence rizikového chování;
  • základní znalosti a dovednosti potřebné pro analýzu výchovně-vzdělávacího procesu a vyhodnocení jeho účinnosti;
  • základní orientaci v právním rámci organizace předškolního a školního vzdělávání;
  • základní orientaci v oblasti pedagogického výzkumu;
  • základní orientaci ve filosofických a kulturních východiscích a problémech života moderní společnosti;
  • základní znalosti a dovednosti v oblasti samostatného plánování, organizování a následného vyhodnocování vlastní práce v kontextu s RVP PV.

Co se naučíte

  • plánovat, realizovat, monitorovat a vyhodnotit vzdělávací a výchovný proces v MŠ s ohledem na individualitu dětí a na sociální kontext,
  • zvolit vhodné metody procesu vzdělávání a výchovy v MŠ a jeho výsledků, včetně sebehodnocení,
  • vytvářet příznivé psychosociální prostředí v MŠ,
  • vhodným způsobem komunikovat se zákonnými zástupci žáka.

Důležité dokumenty

Studijní a zkušební řád: https://www.tul.cz/studenti/studijni-legislativa/
Studijní plány, harmonogramy, formuláře: https://www.fp.tul.cz/student/informace-ke-studiu

Důležité informace

Informace o státní závěrečné zkoušce: https://kpv.fp.tul.cz/cs/student/statni-zaverecna-zkouska
Na státní závěrečnou zkoušku budete po přihlášení ve STAGu pozváni emailem, přesný harmonogram je pak vždy vyvěšen na webu katedry, která SZZ pořádá (KPV, KPP).
Informace k bakalářské práci: https://kpv.fp.tul.cz/cs/student/bakalarske-a-diplomove-prace
Informace k promocím a ukončení studia: https://www.fp.tul.cz/student/promoce

Učitelství pro 1. st. ZŠ (M0113A300008 / dobíhající akreditace)

Cíl studia programu

Cílem magisterského studia učitelství 1. stupně základních škol je získání úplného magisterského vysokoškolského vzdělání a získání kvalifikace pro výuku na 1. stupni základní školy. Obsah studia vychází z profesního profilu učitele primárního vzdělávání. Zaměřuje se na rozvoj odborných znalostí deklarativních, procedurálních a kontextuálních, které respektují jak požadavky profese v oblasti rolí, činností a způsobilostí učitele, tak vývojová specifika a vzdělávací potřeby žáků mladšího školního věku. Studium je založeno na komplexním pojetí učitelské způsobilosti, obsahové integraci s praktickými aktivitami a reflektivním pojetím praxí. 

Ve studijním programu se promítá implementace nových obsahových prvků, jako jsou osobnostní a sociální výchova, multikulturní výchova, environmentální výchova, výchova demokratického občana, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech a mediální výchova. Důraz je též kladen na přípravu v oblasti cizojazyčného vyučování a didaktiky cizího jazyka pro děti mladšího školního věku, a to po celou dobu studia. Absolvent je vybaven hlubšími znalostmi a dovednostmi ve zvolené oblasti. Jeho profilace je umožněna volbou povinně volitelných rozšiřujících předmětů výchovného zaměření (hudební, tělovýchovné, výtvarné) a kulturně-dramatického zaměření. 

V rámci učitelské propedeutiky je vedle osvojení všeobecně vzdělávacích vědomostí koncipována odborná učitelská příprava tak, aby vedla k získání odborných pedagogických a psychologických znalostí, hlubšího vhledu do problematiky vzdělávání a vyučování, rozvoji pedagogických dovedností, nácviku vyučovacích strategií, rozvoji koncipování a programování vzdělávacích situací. 

Aplikační složka studijního programu jak v rámci oborových didaktik, tak i v pedagogicko-psychologické přípravě se realizuje v rámci povinných předmětů i v bloku povinně volitelných předmětů. 

Pedagogická praxe jako součást studia

Cílem praxí je seznámení studenta s podmínkami reálného vyučovacího procesu a propojení teorie a praxe ve všech oblastech pregraduální přípravy. Praxe probíhají u obou forem studia v několika rozdílných úrovních, od praxí asistentských až po praxe souvislé. 

Student absolvuje průběžnou a souvislou pedagogickou odbornou praxi na fakultních ZŠ. Průběžná praxe v kombinaci s obsahy oborových didaktik akcentuje reflektivní pojetí. Souvislá praxe má syntetizující povahu a funkci primární adaptace na práci ve školském terénu. 

Co se naučíte

Důraz je kladen na osobnostní rozvoj studenta a rozvíjení kompetencí důležitých pro úspěšné zvládání učitelské profese, na rozvoj sociálně komunikativních a didaktických dovedností, realizace prvních učitelských pokusů, pozorování, popis a analýzu činností učitele a žáků, metod a forem práce, klima a komunikaci ve třídě, syntézu poznatků a praktických zkušeností, hledání vlastní učitelské identity a vytvoření vlastního pojetí vyučování. 

Absolventi studia získají profesní kompetence, které je opravňují k učitelské činnosti na 1. stupni ZŠ a otevírají jim cestu k dalšímu profesnímu růstu, včetně doktorského studia. Uplatní se na 1. stupni základních škol běžného i alternativního typu.

Důležité dokumenty

Studijní a zkušební řád: https://www.tul.cz/studenti/studijni-legislativa/
Studijní plány, harmonogramy, formuláře: https://www.fp.tul.cz/student/informace-ke-studiu

Důležité informace

Informace o státní závěrečné zkoušce: https://kpv.fp.tul.cz/cs/student/statni-zaverecna-zkouska
Na státní závěrečnou zkoušku budete po přihlášení ve STAGu pozváni emailem, přesný harmonogram je pak vždy vyvěšen na webu katedry, která SZZ pořádá (KPV, KPP).
Informace k diplomové práci: https://kpv.fp.tul.cz/cs/student/bakalarske-a-diplomove-prace
Informace k promocím a ukončení studia: https://www.fp.tul.cz/student/promoce