
Kontakt
budova P, 1.NP, kabinet P01009
+420 48 535 4107, +420 777 229 750
Konzultační hodiny
Konzultační hodiny v ZS 25/26
úterý - 15:00 - 16:00h
V jiné termíny možno po předchozí domluvě.
-
Výuka
Člověk a příroda
Přírodovědně-matematické praktikum 1, 3
Přírodovědné praktikum 1
Člověk a společnost 1, 2
Vlastivědná exkurze
Vlastivěda s didaktikou
Přírodověda s didaktikou
-
Publikace
Článek v odborném periodiku- RUBÁŠ, D. a MATĚJČEK, T., 2024. Potenciál konceptu sense of place v geografickém vzdělávání. Geografické rozhledy. 33(3), 26-29. ISSN 1210-3004.
- RUBÁŠ, D., MATĚJČEK, T. a ŘEZNÍČKOVÁ, D., 2024. Sense of place in geography and environmental education: a literature review of empirical research. GeoScape. 18(1), 37-52. ISSN 1802-1115.
- RUBÁŠ, D., MATĚJČEK, T. a MRÁZOVÁ, L., 2023. Mezioborová terénní výuka v rámci letní školy Geocamp. Biologie-Chemie-Zeměpis. 32(3), 2-16. ISSN 2694-930X.
- TOMČÍKOVÁ, I. a RUBÁŠ, D., 2023. Pupils‘ relationship to their local region. Geografická revue. 19(1), 76-92. ISSN 2585-8947.
- TOMČÍKOVÁ, I. a RUBÁŠ, D., 2023. Vnímanie pojmov miestna krajina a miestny región žiakmi základných škôl. GEOGRAFICKÉ ŠTÚDIE. 16(neuvedeno), 58–69. ISSN 1337-9445.
- BENDL, T. a RUBÁŠ, D., 2023. Za pět dvanáct: potřeba rekontextualizace v geografickém vzdělávání. Informace ČGS. 16(neuvedeno), ISSN 1213-1075.
- RUBÁŠ, D., MATĚJČEK, T. a KROUFEK, R., 2022. The impact of reduced time spent outdoors during the Covid-19 lockdown on the health and well-being of young people in Czechia. AUC GEOGRAPHICA. 57(2), 109-121. ISSN 0300-5402.
- RUBÁŠ, D., 2021. Terénní výuka neživé přírody. Geografické rozhledy. 30(4), 22-25. ISSN 1210-3004.
- SLÁDEK, I., KOTHAN, F., RUBÁŠ, D. a HÁJKOVÁ, L., 2015. Nejvhodnější doba pro letní školní prázdniny podle klimatologických kritérií. Meteorologické zprávy. 68(4), 124-127. ISSN 0026-1173.
- RUBÁŠ, D., 2015. Vliv synoptických situací na koncentrace látek znečišťujících ovzduší v Liberci (severní Čechy, Česká republika). Sborník Severočeského muzea. Přírodní vědy. 68(4), ISSN 0375-1686.
- RUBÁŠ, D., 2014. Pseudokrasové jeskyně a tvary v údolí Zábrdky (střední a severní Čechy, Česká republika). Sborník Severočeského muzea. Přírodní vědy. 68(4), ISSN 0375-1686.
Ostatní kniha (učebnice, skriptum, popularizační...)- RUBÁŠ, D., DRÁPELA, E. a ZÁGORŠEK, K., 2023. Activity Book of Geocamp – příručka pro terénní výuku. ISBN 978-80-7494-661-5.
- RUBÁŠ, D., 2021. Geologický mapováček. 2021. vyd. ISBN 978-80-907994-1-7.
- RUBÁŠ, D., 2020. Výpravy do geologické minulosti: Děvín a Hamerský Špičák. 2019. vyd. Česká geologická služba.
- RUBÁŠ, D. a MRÁZOVÁ, L., 2017. Po stopách prospektorů v Libereckém kraji. Geopark Ralsko o.p.s..
- RUBÁŠ, D., 2017. Přírodní klenoty Podještědí. 2017. vyd. ISBN 978-80-270-2857-3.
- RUBÁŠ, D., 2015. Geologické zajímavosti Podještědí. Česká geologická společnost. ISBN 978-80-87487-13-6.
- RUBÁŠ, D., 2014. Prameny a studánky v Podještědí. Český Dub: ISBN 978-80-260-6272-1.
- RUBÁŠ, D., 2012. Krásy neživé přírody v Podještědí. Česká geologická služba. ISBN 978-80-7075-802-1.
Kapitola v jiné odborné knize- RUBÁŠ, D., 2023. Vztah k místu z pohledu geografie a geografického vzdělávání. ISBN 978-80-86838-59-5.
Příspěvek ve sborníku uvedený v databázi Scopus nebo Web of Science- NEJEDLOVÁ, A., RUBÁŠ, D. a MATĚJČEK, T., 2025. EDUCATIONAL MATERIALS FOR FIELDWORK EDUCATION IN THE BOHEMIAN PARADISE PROTECTED LANDSCAPE AREA. Mendel University in Brno. ISBN 978-80-7701-025-2.
- RUBÁŠ, D., NEJEDLOVÁ, A. a MATĚJČEK, T., 2024. The “Place Meaning” Concept in Education: A Case Study from the Bohemian Paradise Protected Landscape Area, Czechia. ISBN 978-80-7509-963-1.
- RUBÁŠ, D., MATĚJČEK, T. a BENDL, T., 2023. The Concept of Sense of Place in Environmental Education. Krtiny: Mendel University in Brno. ISBN 978-80-7509-904-4.
Ostatní příspěvek ve sborníku- RUBÁŠ, D. a ŘEZNÍČKOVÁ, D., 2022. Koncept “sense of place“ v geografickém a environmentálním vzdělávání. ISBN 978-80-244-6178-6.
- RUBÁŠ, D. a TOMČÍKOVÁ, I., 2022. Vnímání místního regionu žáky českých a slovenských základních škol. ISBN 978-80-244-6178-6.
Pořádání konference- ŠMÍDA, J., BENDL, T., BLAŽEK, V., BOČANOVÁ, T., KARVÁNKOVÁ, P., MAŠKOVÁ, M., RUBÁŠ, D., RŮŽIČKOVÁ, D., SPURNÁ, M. a VRHEL, M., 2025. DIGIGEO 2025.
- ŠMÍDA, J., HURT, T., SPLAVEC, V., VRBÍK, D., PRADE, M., BENDL, T. a RUBÁŠ, D., 2023. Digitální kompetence (nejen) v geografickém vzdělávání. 18(1),
-
Profesní životopis
viz webové stránky
-
Aktuálně vedené práce
- Rašovský Pavel | diplomová práce | 21.5.2025
Využití geocachingu pro geografické vzdělávání na příkladu města Třebíče - Šnajdr Filip | diplomová práce | 8.4.2025
Implementace tématu klimatické změny ve vybraných kurikulárních dokumentech: komparativní studie vzdělávacích přístupů v Evropě a USA - Marková Michaela | diplomová práce | 8.4.2025
Návrh badatelsky orientované výuky v okolí Tanvaldska - Klázar Matyáš | diplomová práce | 11.12.2024
Místa s potenciálem ke zlepšení kvality života ve městě Hostinné: pocitové mapování žáků 2. stupně ZŠ - Pohlová Magdalena | diplomová práce | 21.11.2024
Místně zakotvené učení na 1. stupni základních škol v Liberci - Prokopová Eliška | diplomová práce | 21.11.2024
Environmentální výchova na 1. stupni ZŠ v Podještědí - Šikolová Petra | diplomová práce | 21.11.2024
Faktory ovlivňující vztah k přírodě studentů učitelství a žáků 1. stupně základních škol - Závodný Jan | diplomová práce | 21.11.2024
Vybrané ekosystémy v různých ročních obdobích: návrh terénní výuky pro žáky mladšího školního věku - Čakrdová Anna | diplomová práce | 21.11.2024
Didaktický materiál pro výuku na 1. stupni ZŠ: Rozmanitost přírody na Mladoboleslavsku - Jandová Plíšková Daniela | závěrečná práce | 5.11.2024
Využití mineralogických lokalit Českého ráje a Podkrkonoší v hodinách přírodovědy na 1. stupni ZŠ - Boukalová Petra | diplomová práce | 27.9.2023
Terénní výuka geografie v okolí Zlatého návrší - Němečková Lucie | diplomová práce | 20.4.2023
Terénní výuka v okolí hradu Valdštejn - Řeháková Barbora | diplomová práce | 20.4.2023
Realizace environmentální výchovy u žáků 1. stupně ZŠ - Barešová Kateřina | bakalářská práce | 20.4.2023
Didaktický materiál pro téma horniny v Montessori MŠ
Obhájené práceBakalářské práce- Bernášková Lenka | bakalářská práce | 1.7.2025
Projekt na téma: Problémy životního prostředí našeho města - Fišerová Kateřina | bakalářská práce | 22.4.2025
Integrovaná tematická výchova v MŠ - Burešová Anna | bakalářská práce | 21.4.2025
Dopis od planety Země - Nečásková Anna | bakalářská práce | 22.4.2024
Veverčí stezka a využití jejího obsahu v environmentální výchově v MŠ - Kotková Anna | bakalářská práce | 25.4.2023
Environmentální výchova v mateřské škole - Vojtíšková Eliška | bakalářská práce | 25.4.2023
Rozvoj smyslů dětí předškolního věku s pomocí přírodních materiálů - Šípková Barbora | bakalářská práce | 20.4.2023
Pohybové aktivity a hry v přírodě pro děti předškolního věku
Diplomové práce- Hnízdová Veronika | diplomová práce | 1.7.2025
Analýza tematického celku Afrika v učebnicích pro 2. stupeň ZŠ a vlastní návrh didaktického materiálu do výuky - Kameník Vojtěch | diplomová práce | 23.4.2025
Návrh terénní výuky geografie v okolí Čelákovic - Sitterová Jitka | diplomová práce | 17.4.2025
Tematický celek Austrálie a Oceánie ve výuce na 2. stupni základních škol - Nejedlová Anežka | diplomová práce | 15.4.2025
Český ráj: krajina mého domova - Stehlík Daniel | diplomová práce | 11.7.2024
Návrh, realizace a vyhodnocení projektové výuky na téma "S mapou napříč historií lidstva" - Šípková Tereza | diplomová práce | 23.4.2024
Terénní výuka jako prostředek formování environmentální senzitivity - Paťhová Terezie | diplomová práce | 22.4.2024
Tvorba videí jako nástroj k poznání místní krajiny u žáků 1. stupně ZŠ - Chromčáková Kateřina | diplomová práce | 15.4.2024
Škola v přírodě s programem zaměřeným na ornitologii - Tuček Marek | diplomová práce | 10.4.2024
Prevence před rizikovým sexuálním chováním pro žáky 4. a 5. ročníků ZŠ
- Rašovský Pavel | diplomová práce | 21.5.2025
-
Rozvrh
Akademický rok: 2025/2026Zimní semestrÚterý- CPP/PPR1 (-)
Praxe průběžná 1 pro ZŠ/SŠ | 07:00 - 14:05 - KGE/PHKG (P-P300)
Humanistická a kulturní geografie | 14:20 - 15:55 - KGE/PHKGN (P-P300)
Humanistická a kulturní geografie | 14:20 - 15:55 - KGE/PGPR (P-P200)
Geografická cvičení a projekty | 16:10 - 17:45 - KGE/PUDGN (P-P300)
Úvod do oborové didiaktiky | 18:00 - 19:35 - KPV/PVPRI (P-P001)
Přírodovědný seminář | 16:10 - 17:45 - KGE/PGPRU (P-P200)
Geografická cvičení a projekty | 16:10 - 17:45
Středa- KGE/PGPR (P-P201)
Geografická cvičení a projekty | 08:50 - 10:25 - KPV/PMPM1 (P-ATE1)
Přírodovědně-matematické praktikum 1 | 16:10 - 17:45 - KGE/PDIG1 (P-P201)
Didaktika geografie 1 | 18:00 - 19:35 - KGE/PGPRU (P-P201)
Geografická cvičení a projekty | 08:50 - 10:25
Čtvrtek- KPV/PMPM3 (P-ATE1)
Přírodovědně-matematické praktikum 3 | 16:10 - 17:45 - KPV/PMPM1 (P-ATE1)
Přírodovědně-matematické praktikum 1 | 18:00 - 19:35
Pátek- CPP/KSP (F-KM2)
Souvislá praxe pro ZŠ/SŠ | 08:50 - 10:25 - CPP/KPR1 (G-G314)
Praxe průběžná 1 pro ZŠ/SŠ | 08:50 - 10:25 - CPP/KSP (F-F03)
Souvislá praxe pro ZŠ/SŠ | 08:50 - 09:35 - KGE/KGPR (P-P303)
Geografická cvičení a projekty | 10:40 - 15:55 - KPV/KVPRI (P-P204)
Přírodovědný seminář | 14:20 - 17:45 - KGE/KGPRU (H-H34)
Geografická cvičení a projekty | 14:20 - 19:35
Sobota- KGE/KDIG1 (P-P201)
Didaktika geografie 1 | 10:40 - 15:55 - KGE/KHKGN (P-P005)
Humanistická a kulturní geografie | 08:50 - 14:05 - KGE/KGPR (P-P003)
Geografická cvičení a projekty | 08:50 - 14:05 - KPV/C1CS1 (P-P204)
Člověk a jeho svět s didaktikou I. | 08:30 - 15:30 - KGE/KUDGN (P-P001)
Úvod do oborové didiaktiky | 11:30 - 18:45 - KGE/KGPRU (P-P007)
Geografická cvičení a projekty | 14:20 - 19:35
Letní semestrPondělí- KPV/PZCS1 (P-P100)
Člověk a jeho svět 1 | 14:20 - 15:55 - KPV/PZCS2 (P-P005)
Člověk a jeho svět 2 | 16:10 - 17:45
Úterý- CPP/PPR2 (-)
Praxe průběžná 2 pro ZŠ/SŠ | 07:00 - 14:05 - KGE/PKMGN (P-P102)
Koncepce místa v geografii | 16:10 - 17:45 - KGE/PMSG (P-P102)
Koncepce místa v geografii | 16:10 - 17:45 - KGE/PKMGN (P-P102)
Koncepce místa v geografii | 16:10 - 17:45 - KGE/PMSG (P-P102)
Koncepce místa v geografii | 16:10 - 17:45
Středa- KPV/PPDIV (P-ATE1)
Didaktika vlastivědy | 16:10 - 17:45
Čtvrtek- KBE/PGUP (P-P001)
Výuka geologie pro učitele přírodopisu | 16:10 - 17:45 - KBE/PGUP (P-P001)
Výuka geologie pro učitele přírodopisu | 18:00 - 19:35 - KGE/PEVGP (P-P302)
Environmentální výchova a interpretace | 08:50 - 12:15
Pátek- CPP/KPR2 (G-G312)
Praxe průběžná 2 pro ZŠ/SŠ | 07:50 - 08:35 - KGE/KTGEX (P-P007)
Terénní geografická expedice | 14:20 - 17:45 - KPV/KZCS1 (P-P103)
Člověk a jeho svět 1 | 13:20 - 18:45 - KGE/KTGEX (P-P103)
Terénní geografická expedice | 16:10 - 19:35
Sobota- KBE/KGUP (T-T401)
Výuka geologie pro učitele přírodopisu | 12:30 - 17:45 - KGE/KDIG2 (P-P200)
Didaktika geografie 2 | 08:50 - 14:05 - KPV/KZCS2 (P-P200)
Člověk a jeho svět 2 | 08:50 - 12:15 - KGE/KEVGP (P-P100)
Environmentální výchova a interpretace | 08:50 - 15:55 - KPV/KVVEX (P-ATE1)
Vlastivědná exkurze | 12:30 - 15:55 - KBE/KGUP (T-T401)
Výuka geologie pro učitele přírodopisu | 08:50 - 14:05 - KPV/KVPEX (P-ATE1)
Přírodovědná exkurze | 08:50 - 15:55
- CPP/PPR1 (-)