Skip to main content

doc. PhDr. Dana Kasperová, Ph.D.

vedoucí katedry
doc. PhDr. Dana Kasperová, Ph.D.
Konzultační hodiny

Zimní semestr AR 24/25: 

  • pondělí 9:00 - 10:00 hod.
  • Výuka

    Obecná pedagogika,
    Primární pedagogika,
    Dějiny pedagogického myšlení,
    Alternativní vzdělávací koncepce,
    Teorie a praxe pedagogické koncepce M. Montessori,
    Waldorfská pedagogika

  • Publikace

    Monografie:

    • KASPEROVÁ, Dana.; KASPER, Tomáš. „Nová škola" v meziválečném Československu ve Zlíně – ideje, aktéři, místa. Praha: Academia, 2020, v tisku. (50%)
    • KASPEROVÁ, Dana. Československá obec učitelská – v kontextu reformy učitelského vzdělávání (ŠVSP) a reformy školy. Praha: Academia, 2018.
    • KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana; PÁNKOVÁ, Markéta (eds.) „Národní“ školství za první Československé republiky. Praha: Academia, 2018. (25%)
    • KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana. Německé mládežnické hnutí a spolky mládeže v ČSR v letech 1918-1933. Praha: Academia, 2016. (30%)
    • KASPEROVÁ, Dana. Výchova průmyslového člověka a firma Baťa v meziválečném Zlíně. Liberec: TUL, 2014. ISBN 978-80-7494-176-4.
    • KASPEROVÁ, Dana. Výchova a vzdělávání židovských dětí v protektorátu a v ghettu Terezín. Praha: Univerzita Karlova, 2010. ISBN 978-80-7308-327-4.
    • KASPEROVÁ, Dana - KASPER, Tomáš. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 80-7372-143-0. (50%)

    Zahraniční monografie:

    • KASPEROVÁ, Dana. Erziehung und Bildung der jüdischen Kinder im Protektorat und im Ghetto Theresienstadt. Bad Heilbrunn: Verlag Klinkhardt, 2014. ISBN 978-3-7815-1955-8.

    Edice odborných publikací:

    • KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana; PÁNKOVÁ, Markéta (eds.) „Národní“ školství za první Československé republiky. Praha: Academia, 2018.
    • KASPEROVÁ, Dana; KASPER, Tomáš; PÁNKOVÁ, Markéta (eds.) Meziválečná školská reforma v Československu. Praha: Academia, 2015.
    • KASPEROVÁ, Dana; KASPER, Tomáš; PÁNKOVÁ, Markéta (eds.) Vzdělávací snahy firmy Baťa – vybrané problémy. Liberec: TUL, 2014, ISBN 978-80-7494-152-8.
    • KASPEROVÁ, Dana; KASPER, Tomáš (ed.) Češi, Němci, Židé v národnostním Československu: Pohledy na školství a vědu. Liberec: Technická univerzita, 2006. ISBN 80- 7372-134-1.

    Odborné studie v zahraničních recenzovaných časopisech (impact, v databázi SCOPUS, recenzované):

    • KASPEROVÁ, Dana.; KASPER, Tomáš. „Scuola, citta, azienda, persone“ lo spazio e i fautori della riforma scolastica interbellica in Cecoslovacchia.  L`educazione giovanile nel ´900: percorsi di ricerca. Universita Lecce: Pensa, 2020, s. 73-89. ISSN 2284-0338. (30%)
    • KASPER, Tomáš.; KASPEROVÁ, Dana. The Baťa Company in Zlín – a Shoe Company or a School Company? In History of Education, 2018, č. 3., s. 321-348. ISSN print 0046-760X, online ISSN 1464-5130 (50%)
    • KASPEROVÁ, Dana.; KASPER, Tomáš. Exactness and Czech Pedagogy at the Break of the 19th and 20th Century.  In History of Education and Childrens Literature, 2017, roč. 12, č. 2, s. 343-358. ISSN 1971-1093 (print) / ISSN 1971-1131 (online). (50%)
    • KASPEROVÁ, Dana; KASPER, Tomáš. National, state and civic education in the Czech Lands of Austro-Hungarian Empire in Czechoslovakia after 1918. History of Education and Childrens Literature, 2015, s. 251-278. (50%)
    • KASPEROVÁ, Dana. Problems and the course of education in Terezín Ghetto. History of Education and Children‘s Literature, 2014, č. 1, s. 667-692, ISSN 1971-1093.
    • KASPEROVÁ, Dana; KASPER, Tomáš. Die berufliche und nationale Emanzipation der tschechischen Lehrerschaft im letzten Drittel des 19. Jhrs. Motive, Ziele, Erfahrungen und Reflexionen. History of Education and Children‘s Literature, 2013, č. 1, s. 181-198, ISSN 1971-1093. (50%)

    Odborné studie v zahraničních recenzovaných odborných publikacích:

    • KASPEROVÁ, Dana.; KASPER, Tomáš. Der Weg zur Professionalisierung der Lehrerbildung in den böhmischen Ländern in der späten Aufklärungszeit. In KASPER, T.; SKIERA, E.; GRIMM, G. (eds.) Lehrerbildung im europäischen Kontext. Anfänge, sozio-kulturelle Bedingungen, Ausbildungsprofile und Institutionen. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2019, s. 69-80. (30%)
    • KASPEROVÁ, Dana.; KASPER, Tomáš. Development and Focus of Czech Pädagogik in the Late 19th and Early 20th Centuries. In KUDLÁČOVÁ, B.; RAJSKÝ, A. (eds.) Education and “Pädagogik”– Philosophical and Historical Reflections (Central, Southern and South-Eastern Europe). Berlin: Peter Lang, 2019, s. 194-209. (50%)
    • KASPEROVÁ, Dana. Und wir streben höher“. Die Bemühungen der tschechischen und deutschen Lehrerschaft um die Hochschulbildung in der Zwischenkriegszeit in der Tschechoslowakei. In HORLACHER, R., HOFFMAN-OCON, A. "Pädagogik und pädagogisches Wissen in der Lehrerbildung. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2016, s. 171-190.
    • KASPEROVÁ, Dana. Die „neue Schule“ und der „neue Mensch“. Zlín als Laboratorium der Erziehungs- und Schulreform in der Ersten Tschechoslowakischen Republik. In BRENNER, CH., BRAUN, K., KASPER, T.  Jugend in der Tschechoslowakei. Konzepte und Lebenswelten 1918-1989. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2015, s. 181-208.
    • KASPEROVÁ, Dana; KASPER, Tomáš. Lehrerbildung in der Tschechischen Republik – Historische und aktuelle Aspekte. In SKIERA, E., NEMETH, A (ed.). Lehrerbildung in Europa. Geschichte, Struktur und Reform. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag, 2012, s. 219-238.  (50%)

    Odborné studie v domácích recenzovaných odborných časopisech:

    • KASPEROVÁ, Dana. Child, pupil, school and the reform of society - a few notes regarding the Czechoslovakian inter-war pedagogical reform debate. Pedagogika, 2015, roč. 64, č. 5, s. 487-501. ISSN 0031-3815.
    • KASPEROVÁ, Dana. Historicko-pedagogický výzkum na stránkách časopisu Pedagogika v letech 1989–2014. Pedagogika, 2015, roč. 64, č. 4, s. 349-371. ISSN 0031-3815.
    • KASPEROVÁ, Dana. Reflections on the focus of education in the Theresienstadt ghetto based on reports by Theresienstadt's educators. Studia paedagogica, roč. 18, 4/2013, s. 37-56. ISSN 1803-7437.
    • KASPEROVÁ, Dana. Otázka proměnlivosti výchovných cílů v podobě mládežnického spolku Blau-Weiss. E-Pedagogium, 2014, roč. 13, č. 3, s. 53-62. ISSN 1213-7758.
    • KASPEROVÁ, Dana.; KASPER, Tomáš. České učitelstvo na cestě k reformě školy. E-Pedagogium, 2012, roč. 11, č. 3, s. 22-34.  ISSN 1213-7758. (50%)
    • KASPEROVÁ, Dana.; KASPER, Tomáš.. České učitelstvo a Hasnerovy zákony 1869. E- Pedagogium, 2010, roč. 9, č. 3, s. 26-37. ISSN 1213-7758. (50%)

    Odborné studie v domácích recenzovaných odborných publikacích:

    • KASPEROVÁ, Dana. Metoda – obsah vzdělávání učitelů elementárních škol a nástroj školské osvícenské reformy In. KASPER, Tomáš; PÁNKOVÁ, Markéta (eds.) Učitel ve střední a jihovýchodní Evropě – Profesionalizace učitelského vzdělávání ve střední a jihovýchodní Evropě: historické a systematické aspekty. Praha: Academia, 2015.
    • KASPEROVÁ, Dana; KASPER, Tomáš; PÁNKOVÁ, Markéta. Výchova průmyslového člověka a firma Baťa. In KASPER,Tomáš; KASPEROVÁ, Dana; PÁNKOVÁ, Markéta (eds.) Vzdělávací snahy firmy Baťa – vybrané problémy. Liberec: TUL, 2014, s. 6-12. ISBN 978-80-7494-152-8.
    • KASPEROVÁ, Dana. Škola činná a společenská – rekonstrukce vnitřního života pokusné měšťanské školy ve Zlíně.  In  KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana; PÁNKOVÁ, Markéta (eds) Meziválečná školská reforma v Československu. Praha: Academia, 2015.
    • KASPEROVÁ, Dana; KASPER, Tomáš; PÁNKOVÁ, Markéta. Meziválečná školská „příhodovská“ reforma – roviny zkoumání a metodologická východiska In. Meziválečná školská „příhodovská“ reforma – obecně pedagogická východiska a reformní příklady. Praha: Academia, 2015.  
    • KASPEROVÁ, Dana. Vzdělávání židovských dětí v protektorátu. In KASPER, Tomáš - PELCOVÁ, Naděžda - SZTOBRYN, Slawomir (ed.). Úloha osobností a institucí v rozvoji vzdělanosti v evropském kontextu. Praha: Karolinum, 2013, s. 389-395. ISBN 978-80-246-2286-6.
    • KASPEROVÁ, Dana. Reformně pedagogické otázky za zdmi ghetta Terezín. In KASPER, T. (ed). Německé a české reformně pedagogické vzdělávací a výchovné koncepty – analýza, komparace. Liberec: Technická univerzita, 2008, s. 152-164. ISBN  978-80-7372-397-2.
    • KASPEROVÁ, Dana. Židé a školství v prvorepublikovém Československu. In KASPER, T., KASPEROVÁ, D. (eds) Češi, Němci, Židé v národnostním Československu. Pohledy na školství a vědu. Liberec: Technická univerzita, 2006, s. 45-54. ISBN 80- 7372-134-1.

    Vědecko-výzkumné a umělecké projekty – projekty GAČR:

    Řešitelka:

    • GAČR č. 16-13933S s názvem. Analýza pedagogického meziválečného konceptu školské reformy ve Zlíně v kontextu vzorového průmyslového města. Doba řešení 1.1.2016-31.12.2018

    Členka řešitelského týmu:

    • GAČR č. 13-8825S pod názvem Výchovné programy a koncepce v německých pedagogických organizacích v meziválečném Československu. Hlavním řešitel doc. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D. Doba řešení 1.2.2013-31.12.2015
  • Profesní životopis

    Akademická činnost v ČR a v EU:

    • od 2018 docentka na Fakultě přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci, katedra pedagogiky a psychologie
    • 2005 – 2018 odborná asistentka s vědeckou hodností na Fakultě přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci, katedra pedagogiky a psychologie
    • březen – červenec 2015 přednášející (visiting lecturer) na Hochschule - University of Applied Sciences in Zittau / Görlitz (SRN), bloková celosemestrová výuka předmětu: Erziehung und Ausbildung im Ghetto Theresienstadt
    • září – prosinec 2015 přednášející (visiting lecturer) na Institute for Cultural Sciences at the University Philipss University Marburg – Institut für Kulturwissenschaften, Philipps Universität Marburg bloková celosemestrová výuka předmětu: Alltag im Ghetto Theresienstadt

    Vědecká, odborná a tvůrčí činnost, profesní příprava v ČR a v EU:

    • 2019 dosud - členka hodnotícího panelu GAČR - P407 Psychologie a pedagogika
    • od 9/2020 - členka Vědecké rady Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze
    • září – listopad 2017 – vědecký pobyt Německé akademické výměnné služby DAAD na Augsburg Universität
    • 2016 – 2019 hlavní řešitelka projektu GAČR č. 16-13933S s názvem. Analýza pedagogického meziválečného konceptu školské reformy ve Zlíně v kontextu vzorového průmyslového města. Doba řešení 1.1.2016-31.12.2018
    • od 2018 členka redakční rady časopisu Pedagogická orientace, vydavatel ČPdS, PedF MU Brno
    • od 2017 členka redakční rady časopisu Polska Mysl Pedagogiczna, vydavatel Jagellonská univerzita v Krakově
    • 2013 – 2015 členka řešitelského týmu projektu základního výzkumu GAČR, č. 13-18725S – Výchovné programy a koncepce v německých pedagogických organizacích v meziválečném Československu. Hlavním řešitel doc. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D. Doba řešení 1.2.2013-31.12.2015
    • od 2015 členka redakční rady časopisu Historia Scholastica, vydavatel Národní pedagogické muzeum a knihovna J.A.Komenského v Praze
    • od 2013 spolupráce s Národním pedagogickým muzeem a knihovnou J.A.Komenského v Praze (pořádání odborných konferencí, tvůrčí činnost)
    • od 2011 oponentka vybraných projektů Grantové agentury Univerzity Karlovy v Praze
    • 2011 Cena rektora Univerzity Karlovy v Praze za vědecký přínos publikace Výchova a vzdělávání židovských dětí v protektorátu a v ghettu Terezín 
    • 2005 – 2006 účast na mezinárodním projektu Migrationen. Menschen und Ideen in unterwegs Europa der Moderne, Ruhr-University Bochum (pobyty na Ruhr Universität Bochum, 3 měsíce - září 2005, březen a září 2006)
    • 2001 – 05 PhD. studium na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, obor pedagogika studijní pobyt v knihovnách v Curychu a v Heidelberku
    • 1997/98 stipendijní studijní pobyt na Humboldt Universität Berlin
    • 1994/2000 magisterské studium na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, obor pedagogika
  • Aktuálně vedené práce
    • Žemličková Barbora | bakalářská práce | 7.6.2024
      Interpretace kulturního a historického dědictví ve školní družině
    • Vitáčková Růžena | bakalářská práce | 7.4.2024
      Družina venku
    • Hronová Karolína | diplomová práce | 15.11.2023
      Výuka venku jako specifická organizační forma na 1. stupni základní školy
    • Juricová Sára | bakalářská práce | 20.4.2023
      Svátky a slavnosti ve waldorfské mateřské škole
    • Sekáčová Lucie | diplomová práce | 7.4.2023
      Individuální vzdělávání na Liberecku
    Obhájené práce
    Bakalářské práce
    Diplomové práce
  • Rozvrh

    Akademický rok: 2024/2025
    Zimní semestr
    Pondělí
    • KPP/PP1-Z (G-G302)
      Primární pedagogika 1 | 10:40 - 12:15
    • KPP/PP1-Z (G-G304)
      Primární pedagogika 1 | 12:30 - 14:05
    • KPP/IHD-P (-)
      Interpretace histor. a kultur. dědictví | 14:20 - 15:55
    • KPP/IHD-P (G-G304)
      Interpretace histor. a kultur. dědictví | 14:20 - 15:55
    Pátek
    • KPP/USS-P (G-G302)
      Úvodní soustředění | 08:50 - 17:45
    • KPV/USS-Z (G-G305)
      Úvodní soustředění | 08:50 - 15:55
    • KPP/IHD-P (G-G302)
      Interpretace histor. a kultur. dědictví | 08:50 - 10:25
    • KPP/PP1-Z (G-G313)
      Primární pedagogika 1 | 08:50 - 10:25
    • KPP/PX2-P (G-G305)
      Praxe 2 | 08:50 - 09:30
    • KPP/PP1-Z (G-G313)
      Primární pedagogika 1 | 10:40 - 12:15
    • KPP/PX4-P (G-G305)
      Praxe 4 | 11:20 - 12:00
    • KPV/R1TEV (P-P204)
      Teorie výchovy | 14:20 - 17:40
    • KPP/VPP-P (-)
      Vybrané otázky pedagogické praxe -exkurz | 07:50 - 12:15
    • KPV/VOI-Z (G-G304)
      Vybrané otázky inovací primár. vzděláv. | 08:50 - 15:55
    • KPV/VOI-Z (G-G305)
      Vybrané otázky inovací primár. vzděláv. | 08:50 - 15:55
    • KPP/PP1-Z (G-G313)
      Primární pedagogika 1 | 08:50 - 10:25
    • KPP/PP1-Z (G-G313)
      Primární pedagogika 1 | 10:40 - 12:15
    • KPV/VOI-Z (P-P204)
      Vybrané otázky inovací primár. vzděláv. | 08:50 - 10:25
    Sobota
    • KPP/PX4-P (P-P007)
      Praxe 4 | 14:15 - 17:15
    • KPP/PX2-P (P-P001)
      Praxe 2 | 14:20 - 17:20
    Podrobnosti
    Letní semestr
    Pondělí
    • KPP/PE1-P (G-G304)
      Pedagogika 1 | 10:40 - 12:15
    Středa
    • KPP/AKP-M (G-G303)
      Alternativní koncepce předškolní výchovy | 08:50 - 10:25
    • KPP/PX5-P (-)
      Praxe 5 | 10:40 - 14:05
    • KPP/PE1-P (G-G302)
      Pedagogika 1 | 12:30 - 14:05
    • KPP/AKP-M (G-G305)
      Alternativní koncepce předškolní výchovy | 08:50 - 12:15
    Čtvrtek
    • KPP/PX1-P (-)
      Praxe 1 | 08:50 - 15:05
    Pátek
    • KPP/PX1-P (F-KM2)
      Praxe 1 | 08:50 - 09:30
    • KPP/PX3-P (G-G303)
      Praxe 3 | 08:50 - 09:30
    • KPP/PX5-P (G-G301)
      Praxe 5 | 08:50 - 09:30
    • KPP/PX1-P (G-G301)
      Praxe 1 | 08:50 - 14:05
    Podrobnosti