budova P, 1.NP P01032
+420 48 535 4112
Zimní semestr AR 24/25:
- pondělí 9:00 - 10:00 hod.
-
Výuka
Obecná pedagogika,
Primární pedagogika,
Dějiny pedagogického myšlení,
Alternativní vzdělávací koncepce,
Teorie a praxe pedagogické koncepce M. Montessori,
Waldorfská pedagogika -
Publikace
Monografie:
- KASPEROVÁ, Dana.; KASPER, Tomáš. „Nová škola" v meziválečném Československu ve Zlíně – ideje, aktéři, místa. Praha: Academia, 2020, v tisku. (50%)
- KASPEROVÁ, Dana. Československá obec učitelská – v kontextu reformy učitelského vzdělávání (ŠVSP) a reformy školy. Praha: Academia, 2018.
- KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana; PÁNKOVÁ, Markéta (eds.) „Národní“ školství za první Československé republiky. Praha: Academia, 2018. (25%)
- KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana. Německé mládežnické hnutí a spolky mládeže v ČSR v letech 1918-1933. Praha: Academia, 2016. (30%)
- KASPEROVÁ, Dana. Výchova průmyslového člověka a firma Baťa v meziválečném Zlíně. Liberec: TUL, 2014. ISBN 978-80-7494-176-4.
- KASPEROVÁ, Dana. Výchova a vzdělávání židovských dětí v protektorátu a v ghettu Terezín. Praha: Univerzita Karlova, 2010. ISBN 978-80-7308-327-4.
- KASPEROVÁ, Dana - KASPER, Tomáš. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 80-7372-143-0. (50%)
Zahraniční monografie:
- KASPEROVÁ, Dana. Erziehung und Bildung der jüdischen Kinder im Protektorat und im Ghetto Theresienstadt. Bad Heilbrunn: Verlag Klinkhardt, 2014. ISBN 978-3-7815-1955-8.
Edice odborných publikací:
- KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana; PÁNKOVÁ, Markéta (eds.) „Národní“ školství za první Československé republiky. Praha: Academia, 2018.
- KASPEROVÁ, Dana; KASPER, Tomáš; PÁNKOVÁ, Markéta (eds.) Meziválečná školská reforma v Československu. Praha: Academia, 2015.
- KASPEROVÁ, Dana; KASPER, Tomáš; PÁNKOVÁ, Markéta (eds.) Vzdělávací snahy firmy Baťa – vybrané problémy. Liberec: TUL, 2014, ISBN 978-80-7494-152-8.
- KASPEROVÁ, Dana; KASPER, Tomáš (ed.) Češi, Němci, Židé v národnostním Československu: Pohledy na školství a vědu. Liberec: Technická univerzita, 2006. ISBN 80- 7372-134-1.
Odborné studie v zahraničních recenzovaných časopisech (impact, v databázi SCOPUS, recenzované):
- KASPEROVÁ, Dana.; KASPER, Tomáš. „Scuola, citta, azienda, persone“ lo spazio e i fautori della riforma scolastica interbellica in Cecoslovacchia. L`educazione giovanile nel ´900: percorsi di ricerca. Universita Lecce: Pensa, 2020, s. 73-89. ISSN 2284-0338. (30%)
- KASPER, Tomáš.; KASPEROVÁ, Dana. The Baťa Company in Zlín – a Shoe Company or a School Company? In History of Education, 2018, č. 3., s. 321-348. ISSN print 0046-760X, online ISSN 1464-5130 (50%)
- KASPEROVÁ, Dana.; KASPER, Tomáš. Exactness and Czech Pedagogy at the Break of the 19th and 20th Century. In History of Education and Childrens Literature, 2017, roč. 12, č. 2, s. 343-358. ISSN 1971-1093 (print) / ISSN 1971-1131 (online). (50%)
- KASPEROVÁ, Dana; KASPER, Tomáš. National, state and civic education in the Czech Lands of Austro-Hungarian Empire in Czechoslovakia after 1918. History of Education and Children’s Literature, 2015, s. 251-278. (50%)
- KASPEROVÁ, Dana. Problems and the course of education in Terezín Ghetto. History of Education and Children‘s Literature, 2014, č. 1, s. 667-692, ISSN 1971-1093.
- KASPEROVÁ, Dana; KASPER, Tomáš. Die berufliche und nationale Emanzipation der tschechischen Lehrerschaft im letzten Drittel des 19. Jhrs. Motive, Ziele, Erfahrungen und Reflexionen. History of Education and Children‘s Literature, 2013, č. 1, s. 181-198, ISSN 1971-1093. (50%)
Odborné studie v zahraničních recenzovaných odborných publikacích:
- KASPEROVÁ, Dana.; KASPER, Tomáš. Der Weg zur Professionalisierung der Lehrerbildung in den böhmischen Ländern in der späten Aufklärungszeit. In KASPER, T.; SKIERA, E.; GRIMM, G. (eds.) Lehrerbildung im europäischen Kontext. Anfänge, sozio-kulturelle Bedingungen, Ausbildungsprofile und Institutionen. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2019, s. 69-80. (30%)
- KASPEROVÁ, Dana.; KASPER, Tomáš. Development and Focus of Czech Pädagogik in the Late 19th and Early 20th Centuries. In KUDLÁČOVÁ, B.; RAJSKÝ, A. (eds.) Education and “Pädagogik”– Philosophical and Historical Reflections (Central, Southern and South-Eastern Europe). Berlin: Peter Lang, 2019, s. 194-209. (50%)
- KASPEROVÁ, Dana. Und wir streben höher“. Die Bemühungen der tschechischen und deutschen Lehrerschaft um die Hochschulbildung in der Zwischenkriegszeit in der Tschechoslowakei. In HORLACHER, R., HOFFMAN-OCON, A. "Pädagogik und pädagogisches Wissen in der Lehrerbildung. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2016, s. 171-190.
- KASPEROVÁ, Dana. Die „neue Schule“ und der „neue Mensch“. Zlín als Laboratorium der Erziehungs- und Schulreform in der Ersten Tschechoslowakischen Republik. In BRENNER, CH., BRAUN, K., KASPER, T. Jugend in der Tschechoslowakei. Konzepte und Lebenswelten 1918-1989. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2015, s. 181-208.
- KASPEROVÁ, Dana; KASPER, Tomáš. Lehrerbildung in der Tschechischen Republik – Historische und aktuelle Aspekte. In SKIERA, E., NEMETH, A (ed.). Lehrerbildung in Europa. Geschichte, Struktur und Reform. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag, 2012, s. 219-238. (50%)
Odborné studie v domácích recenzovaných odborných časopisech:
- KASPEROVÁ, Dana. Child, pupil, school and the reform of society - a few notes regarding the Czechoslovakian inter-war pedagogical reform debate. Pedagogika, 2015, roč. 64, č. 5, s. 487-501. ISSN 0031-3815.
- KASPEROVÁ, Dana. Historicko-pedagogický výzkum na stránkách časopisu Pedagogika v letech 1989–2014. Pedagogika, 2015, roč. 64, č. 4, s. 349-371. ISSN 0031-3815.
- KASPEROVÁ, Dana. Reflections on the focus of education in the Theresienstadt ghetto based on reports by Theresienstadt's educators. Studia paedagogica, roč. 18, 4/2013, s. 37-56. ISSN 1803-7437.
- KASPEROVÁ, Dana. Otázka proměnlivosti výchovných cílů v podobě mládežnického spolku Blau-Weiss. E-Pedagogium, 2014, roč. 13, č. 3, s. 53-62. ISSN 1213-7758.
- KASPEROVÁ, Dana.; KASPER, Tomáš. České učitelstvo na cestě k reformě školy. E-Pedagogium, 2012, roč. 11, č. 3, s. 22-34. ISSN 1213-7758. (50%)
- KASPEROVÁ, Dana.; KASPER, Tomáš.. České učitelstvo a Hasnerovy zákony 1869. E- Pedagogium, 2010, roč. 9, č. 3, s. 26-37. ISSN 1213-7758. (50%)
Odborné studie v domácích recenzovaných odborných publikacích:
- KASPEROVÁ, Dana. Metoda – obsah vzdělávání učitelů elementárních škol a nástroj školské osvícenské reformy In. KASPER, Tomáš; PÁNKOVÁ, Markéta (eds.) Učitel ve střední a jihovýchodní Evropě – Profesionalizace učitelského vzdělávání ve střední a jihovýchodní Evropě: historické a systematické aspekty. Praha: Academia, 2015.
- KASPEROVÁ, Dana; KASPER, Tomáš; PÁNKOVÁ, Markéta. Výchova průmyslového člověka a firma Baťa. In KASPER,Tomáš; KASPEROVÁ, Dana; PÁNKOVÁ, Markéta (eds.) Vzdělávací snahy firmy Baťa – vybrané problémy. Liberec: TUL, 2014, s. 6-12. ISBN 978-80-7494-152-8.
- KASPEROVÁ, Dana. Škola činná a společenská – rekonstrukce vnitřního života pokusné měšťanské školy ve Zlíně. In KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana; PÁNKOVÁ, Markéta (eds) Meziválečná školská reforma v Československu. Praha: Academia, 2015.
- KASPEROVÁ, Dana; KASPER, Tomáš; PÁNKOVÁ, Markéta. Meziválečná školská „příhodovská“ reforma – roviny zkoumání a metodologická východiska In. Meziválečná školská „příhodovská“ reforma – obecně pedagogická východiska a reformní příklady. Praha: Academia, 2015.
- KASPEROVÁ, Dana. Vzdělávání židovských dětí v protektorátu. In KASPER, Tomáš - PELCOVÁ, Naděžda - SZTOBRYN, Slawomir (ed.). Úloha osobností a institucí v rozvoji vzdělanosti v evropském kontextu. Praha: Karolinum, 2013, s. 389-395. ISBN 978-80-246-2286-6.
- KASPEROVÁ, Dana. Reformně pedagogické otázky za zdmi ghetta Terezín. In KASPER, T. (ed). Německé a české reformně pedagogické vzdělávací a výchovné koncepty – analýza, komparace. Liberec: Technická univerzita, 2008, s. 152-164. ISBN 978-80-7372-397-2.
- KASPEROVÁ, Dana. Židé a školství v prvorepublikovém Československu. In KASPER, T., KASPEROVÁ, D. (eds) Češi, Němci, Židé v národnostním Československu. Pohledy na školství a vědu. Liberec: Technická univerzita, 2006, s. 45-54. ISBN 80- 7372-134-1.
Vědecko-výzkumné a umělecké projekty – projekty GAČR:
Řešitelka:
- GAČR č. 16-13933S s názvem. Analýza pedagogického meziválečného konceptu školské reformy ve Zlíně v kontextu vzorového průmyslového města. Doba řešení 1.1.2016-31.12.2018
Členka řešitelského týmu:
- GAČR č. 13-8825S pod názvem Výchovné programy a koncepce v německých pedagogických organizacích v meziválečném Československu. Hlavním řešitel doc. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D. Doba řešení 1.2.2013-31.12.2015
-
Profesní životopis
Akademická činnost v ČR a v EU:
- od 2018 docentka na Fakultě přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci, katedra pedagogiky a psychologie
- 2005 – 2018 odborná asistentka s vědeckou hodností na Fakultě přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci, katedra pedagogiky a psychologie
- březen – červenec 2015 přednášející (visiting lecturer) na Hochschule - University of Applied Sciences in Zittau / Görlitz (SRN), bloková celosemestrová výuka předmětu: Erziehung und Ausbildung im Ghetto Theresienstadt
- září – prosinec 2015 přednášející (visiting lecturer) na Institute for Cultural Sciences at the University Philipss University Marburg – Institut für Kulturwissenschaften, Philipps Universität Marburg bloková celosemestrová výuka předmětu: Alltag im Ghetto Theresienstadt
Vědecká, odborná a tvůrčí činnost, profesní příprava v ČR a v EU:
- 2019 dosud - členka hodnotícího panelu GAČR - P407 Psychologie a pedagogika
- od 9/2020 - členka Vědecké rady Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze
- září – listopad 2017 – vědecký pobyt Německé akademické výměnné služby DAAD na Augsburg Universität
- 2016 – 2019 hlavní řešitelka projektu GAČR č. 16-13933S s názvem. Analýza pedagogického meziválečného konceptu školské reformy ve Zlíně v kontextu vzorového průmyslového města. Doba řešení 1.1.2016-31.12.2018
- od 2018 členka redakční rady časopisu Pedagogická orientace, vydavatel ČPdS, PedF MU Brno
- od 2017 členka redakční rady časopisu Polska Mysl Pedagogiczna, vydavatel Jagellonská univerzita v Krakově
- 2013 – 2015 členka řešitelského týmu projektu základního výzkumu GAČR, č. 13-18725S – Výchovné programy a koncepce v německých pedagogických organizacích v meziválečném Československu. Hlavním řešitel doc. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D. Doba řešení 1.2.2013-31.12.2015
- od 2015 členka redakční rady časopisu Historia Scholastica, vydavatel Národní pedagogické muzeum a knihovna J.A.Komenského v Praze
- od 2013 spolupráce s Národním pedagogickým muzeem a knihovnou J.A.Komenského v Praze (pořádání odborných konferencí, tvůrčí činnost)
- od 2011 oponentka vybraných projektů Grantové agentury Univerzity Karlovy v Praze
- 2011 Cena rektora Univerzity Karlovy v Praze za vědecký přínos publikace Výchova a vzdělávání židovských dětí v protektorátu a v ghettu Terezín
- 2005 – 2006 účast na mezinárodním projektu Migrationen. Menschen und Ideen in unterwegs Europa der Moderne, Ruhr-University Bochum (pobyty na Ruhr Universität Bochum, 3 měsíce - září 2005, březen a září 2006)
- 2001 – 05 PhD. studium na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, obor pedagogika studijní pobyt v knihovnách v Curychu a v Heidelberku
- 1997/98 stipendijní studijní pobyt na Humboldt Universität Berlin
- 1994/2000 magisterské studium na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, obor pedagogika
-
Aktuálně vedené práce
- Žemličková Barbora | bakalářská práce | 7.6.2024
Interpretace kulturního a historického dědictví ve školní družině - Vitáčková Růžena | bakalářská práce | 7.4.2024
Družina venku - Hronová Karolína | diplomová práce | 15.11.2023
Výuka venku jako specifická organizační forma na 1. stupni základní školy - Juricová Sára | bakalářská práce | 20.4.2023
Svátky a slavnosti ve waldorfské mateřské škole - Sekáčová Lucie | diplomová práce | 7.4.2023
Individuální vzdělávání na Liberecku
Obhájené práceBakalářské práce- Hegarová Jana | bakalářská práce | 19.4.2024
Družina venku - Zouharová Eliška | bakalářská práce | 15.4.2024
Interpretace kulturního dědictví v neformálním vzdělávání - Pipalová Radka | bakalářská práce | 20.4.2023
Jdeme do muzea, využití muzejních a galerijních institucí v neformálním vzdělávání - Janegová Martina | bakalářská práce | 17.4.2023
Vzdělávací program s prvky Montessori ve školní družině - Ješetová Monika | bakalářská práce | 6.12.2022
Lesní mateřské školy v libereckém regionu - inovativní přístup ke vzdělávání - Vrňatová Zuzana | bakalářská práce | 15.12.2020
Projekty ve waldorfské mateřské škole - Náhlovská Daniela | bakalářská práce | 17.7.2020
Předškolní výchova ve waldorfské pedagogice - Zemanová Gabriela | bakalářská práce | 15.7.2020
Projektové metody v mateřské škole - Krajbichová Alena | bakalářská práce | 15.7.2020
Využití projektové výuky v ekonomických předmětech na střední odborné škole - Červinková Nikol | bakalářská práce | 27.6.2019
Prevence zdraví u dětí předškolního věku - Prausová Natálie | bakalářská práce | 15.4.2019
Využití vzdělávacích projektů v lesních mateřských školách - Cymbálová Šárka | bakalářská práce | 18.12.2017
Postoje rodičů k výchově v Montessori mateřských školách - Popová Jana | bakalářská práce | 7.12.2017
Posilování zájmu dětí o přírodní vědy - Polovková Magdaléna | bakalářská práce | 30.6.2017
Rozvoj tvořivosti ve volnočasovém kroužku s prvky waldorfské pedagogiky u předškolních dětí - Bretschneiderová Eliška | bakalářská práce | 26.6.2014
Realizace dlouhodobých projektů v podmínkách předškolního vzdělávání - Šembera Jiří | bakalářská práce | 28.4.2014
Využití projektové metody ve volnočasových aktivitách u dětí školního věku - Jägerová Patricie | bakalářská práce | 24.4.2013
Lesní mateřské školy. Srovnávací studie vybrané lesní mateřské školy v České republice a ve Velké Británii - Šedivý Martin | bakalářská práce | 24.4.2013
Využití výtvarných aktivit pro děti předškolního věku v koncepci Marie Montessori - Vrabcová Iveta | bakalářská práce | 13.7.2010
Podpora inovací ve výuce střední odborné školy pomocí dalšího vzdělávání pedagogů
Diplomové práce- Fizek Matyáš | diplomová práce | 23.4.2024
Pamětníci, vzpomínky: role pamětníků a záznamů jejich vzpomínek ve výuce - Toulová Karolína | diplomová práce | 18.4.2024
Alternativní metody výuky na 1. stupni ZŠ - Bui Duong Thao | diplomová práce | 26.4.2023
Montessori pedagogika a její aplikace v běžné primární škole - Vágnerová Ludmila | diplomová práce | 25.4.2023
Badatelsky orientované vyučování na 1. stupni ZŠ - Linhartová Aneta | diplomová práce | 24.4.2023
Komunikace mezi školou a rodinou v základním vzdělávání - Holubová Martina | diplomová práce | 21.4.2023
Výuka angličtiny metodou Montessori - Shánělová Kristýna | diplomová práce | 21.4.2023
Program inspirovaný pedagogikou Marie Montessori - Černá Veronika | diplomová práce | 7.12.2022
Pohybové aktivity v lesní mateřské škole - Kočí Kateřina | diplomová práce | 13.7.2020
Role asistenta pedagoga v inkluzivním vzdělávání na ZŠ - Hajderová Darja | diplomová práce | 20.5.2020
Kázeň ve škole z pohledu začínajícího učitele na 1. stupni základní školy - Klírová Adéla | diplomová práce | 21.4.2020
Motivace žáků vybraných demokratických škol k učení - Šindelářová Ivana | diplomová práce | 13.12.2019
Cesta za tajemstvím - projektové vyučování na prvním stupni základní školy - Hlavová Nela | diplomová práce | 15.4.2019
Spolupráce rodičů a školy na 1. stupni ZŠ s prvky M. Montessori - Povondrová Pavlína | diplomová práce | 13.4.2018
Hodnocení a sebehodnocení v pedagogické koncepci Montessori - Boučková Zuzana | diplomová práce | 30.6.2016
Učitel v koncepci waldorfské pedagogiky - Tvrdíková Eliška | diplomová práce | 26.4.2016
Šikana - preventivní program pro 1. stupeň základní školy - Těšínská Lucie | diplomová práce | 30.6.2015
Výuka cizích jazyků ve waldorfské škole - Marečková Iveta | diplomová práce | 25.4.2014
Projevy nekázně na vybrané škole 1. stupně ZŠ - Šimonová Denisa | diplomová práce | 22.6.2011
Postavení učitele v pedagogické koncepci Marie Montessori - Mečířová Michaela | diplomová práce | 14.6.2011
Příčiny nekázně na 2. stupni ZŠ - Krčmářová Veronika | diplomová práce | 29.4.2011
Výskyt šikany na druhém stupni základních škol a na nižším stupni víceletých gymnáziích - Drašnarová Monika | diplomová práce | 28.4.2011
Projektové vyučování pro 1. stupni ZŠ - Křivonosková Monika | diplomová práce | 23.4.2010
Koncepce waldorfské pedagogiky a problematika spolupráce rodičů a waldorfské školy
- Žemličková Barbora | bakalářská práce | 7.6.2024
-
Rozvrh
Akademický rok: 2024/2025Zimní semestrPondělí- KPP/PP1-Z (G-G302)
Primární pedagogika 1 | 10:40 - 12:15 - KPP/PP1-Z (G-G304)
Primární pedagogika 1 | 12:30 - 14:05 - KPP/IHD-P (-)
Interpretace histor. a kultur. dědictví | 14:20 - 15:55 - KPP/IHD-P (G-G304)
Interpretace histor. a kultur. dědictví | 14:20 - 15:55
Pátek- KPP/USS-P (G-G302)
Úvodní soustředění | 08:50 - 17:45 - KPV/USS-Z (G-G305)
Úvodní soustředění | 08:50 - 15:55 - KPP/IHD-P (G-G302)
Interpretace histor. a kultur. dědictví | 08:50 - 10:25 - KPP/PP1-Z (G-G313)
Primární pedagogika 1 | 08:50 - 10:25 - KPP/PX2-P (G-G305)
Praxe 2 | 08:50 - 09:30 - KPP/PP1-Z (G-G313)
Primární pedagogika 1 | 10:40 - 12:15 - KPP/PX4-P (G-G305)
Praxe 4 | 11:20 - 12:00 - KPV/R1TEV (P-P204)
Teorie výchovy | 14:20 - 17:40 - KPP/VPP-P (-)
Vybrané otázky pedagogické praxe -exkurz | 07:50 - 12:15 - KPV/VOI-Z (G-G304)
Vybrané otázky inovací primár. vzděláv. | 08:50 - 15:55 - KPV/VOI-Z (G-G305)
Vybrané otázky inovací primár. vzděláv. | 08:50 - 15:55 - KPP/PP1-Z (G-G313)
Primární pedagogika 1 | 08:50 - 10:25 - KPP/PP1-Z (G-G313)
Primární pedagogika 1 | 10:40 - 12:15 - KPV/VOI-Z (P-P204)
Vybrané otázky inovací primár. vzděláv. | 08:50 - 10:25
Sobota- KPP/PX4-P (P-P007)
Praxe 4 | 14:15 - 17:15 - KPP/PX2-P (P-P001)
Praxe 2 | 14:20 - 17:20
Letní semestrPondělí- KPP/PE1-P (G-G304)
Pedagogika 1 | 10:40 - 12:15
Středa- KPP/AKP-M (G-G303)
Alternativní koncepce předškolní výchovy | 08:50 - 10:25 - KPP/PX5-P (-)
Praxe 5 | 10:40 - 14:05 - KPP/PE1-P (G-G302)
Pedagogika 1 | 12:30 - 14:05 - KPP/AKP-M (G-G305)
Alternativní koncepce předškolní výchovy | 08:50 - 12:15
Čtvrtek- KPP/PX1-P (-)
Praxe 1 | 08:50 - 15:05
Pátek- KPP/PX1-P (F-KM2)
Praxe 1 | 08:50 - 09:30 - KPP/PX3-P (G-G303)
Praxe 3 | 08:50 - 09:30 - KPP/PX5-P (G-G301)
Praxe 5 | 08:50 - 09:30 - KPP/PX1-P (G-G301)
Praxe 1 | 08:50 - 14:05
- KPP/PP1-Z (G-G302)