Kontakt
budova P
+420 777 229 750
Konzultační hodiny
úterý 14.15–15.30
V jiné termíny možno po předchozí domluvě.
-
Výuka
Člověk a příroda
Přírodovědně-matematické praktikum 1, 3
Přírodovědné praktikum 1
Člověk a společnost 1, 2
Vlastivědná exkurze
Vlastivěda s didaktikou
Přírodověda s didaktikou
-
Publikace
Článek v odborném periodiku- RUBÁŠ, D. a MATĚJČEK, T., 2024. Potenciál konceptu sense of place v geografickém vzdělávání. Geografické rozhledy. 33(3), 26-29. ISSN 1210-3004.
- RUBÁŠ, D., MATĚJČEK, T. a ŘEZNÍČKOVÁ, D., 2024. Sense of place in geography and environmental education: a literature review of empirical research. GeoScape. 18(1), 37-52. ISSN 1802-1115.
- RUBÁŠ, D., MATĚJČEK, T. a MRÁZOVÁ, L., 2023. Mezioborová terénní výuka v rámci letní školy Geocamp. Biologie-Chemie-Zeměpis. 32(3), 2-16. ISSN 2694-930X.
- TOMČÍKOVÁ, I. a RUBÁŠ, D., 2023. Pupils‘ relationship to their local region. Geografická revue. 19(1), 76-92. ISSN 2585-8947.
- TOMČÍKOVÁ, I. a RUBÁŠ, D., 2023. Vnímanie pojmov miestna krajina a miestny región žiakmi základných škôl. GEOGRAFICKÉ ŠTÚDIE. 16(neuvedeno), 58–69. ISSN 1337-9445.
- BENDL, T. a RUBÁŠ, D., 2023. Za pět dvanáct: potřeba rekontextualizace v geografickém vzdělávání. Informace ČGS. 16(neuvedeno), ISSN 1213-1075.
- RUBÁŠ, D., MATĚJČEK, T. a KROUFEK, R., 2022. The impact of reduced time spent outdoors during the Covid-19 lockdown on the health and well-being of young people in Czechia. AUC GEOGRAPHICA. 57(2), 109-121. ISSN 0300-5402.
- RUBÁŠ, D., 2021. Terénní výuka neživé přírody. Geografické rozhledy. 30(4), 22-25. ISSN 1210-3004.
Ostatní kniha (učebnice, skriptum, popularizační...)- RUBÁŠ, D., DRÁPELA, E. a ZÁGORŠEK, K., 2023. Activity Book of Geocamp – příručka pro terénní výuku. ISBN 978-80-7494-661-5.
- RUBÁŠ, D., 2021. Geologický mapováček. 2021. vyd. ISBN 978-80-907994-1-7.
- RUBÁŠ, D., 2020. Výpravy do geologické minulosti: Děvín a Hamerský Špičák. 2019. vyd. Česká geologická služba.
- RUBÁŠ, D. a MRÁZOVÁ, L., 2017. Po stopách prospektorů v Libereckém kraji. Geopark Ralsko o.p.s..
- RUBÁŠ, D., 2017. Přírodní klenoty Podještědí. 2017. vyd. ISBN 978-80-270-2857-3.
- RUBÁŠ, D., 2015. Geologické zajímavosti Podještědí. Česká geologická společnost. ISBN 978-80-87487-13-6.
- RUBÁŠ, D., 2014. Prameny a studánky v Podještědí. Český Dub: ISBN 978-80-260-6272-1.
- RUBÁŠ, D., 2012. Krásy neživé přírody v Podještědí. Česká geologická služba. ISBN 978-80-7075-802-1.
Kapitola v jiné odborné knize- RUBÁŠ, D., 2023. Vztah k místu z pohledu geografie a geografického vzdělávání. ISBN 978-80-86838-59-5.
Příspěvek ve sborníku uvedený v databázi Scopus nebo Web of Science- RUBÁŠ, D., NEJEDLOVÁ, A. a MATĚJČEK, T., 2024. The “Place Meaning” Concept in Education: A Case Study from the Bohemian Paradise Protected Landscape Area, Czechia. ISBN 978-80-7509-963-1.
- RUBÁŠ, D., MATĚJČEK, T. a BENDL, T., 2023. The Concept of Sense of Place in Environmental Education. Krtiny: Mendel University in Brno. ISBN 978-80-7509-904-4.
Ostatní příspěvek ve sborníku- RUBÁŠ, D. a ŘEZNÍČKOVÁ, D., 2022. Koncept “sense of place“ v geografickém a environmentálním vzdělávání. ISBN 978-80-244-6178-6.
- RUBÁŠ, D. a TOMČÍKOVÁ, I., 2022. Vnímání místního regionu žáky českých a slovenských základních škol. ISBN 978-80-244-6178-6.
Pořádání konference- ŠMÍDA, J., HURT, T., SPLAVEC, V., VRBÍK, D., PRADE, M., BENDL, T. a RUBÁŠ, D., 2023. Digitální kompetence (nejen) v geografickém vzdělávání. 18(1),
-
Profesní životopis
viz webové stránky
-
Návrhy témat závěrečných prací
- Místně zakotvené učení na 1. stupni ZŠ.
- Badatelsky orientovaná výuka ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
- Regionální princip ve výuce na 1. stupni ZŠ.
- Vztah k místu/k místnímu regionu žáků 1. stupně ZŠ.
- Regionální identita žáků 1. stupně ZŠ.
- Genius loci a jeho didaktické využití na 1. stupni ZŠ.
- Percepce prostoru žáky 1. stupně ZŠ (využití mentálních a pocitových map).
Aktuálně vedené práce- Jandová Plíšková Daniela | závěrečná práce | 5.11.2024
Využití mineralogických lokalit Českého ráje a Podkrkonoší v hodinách přírodovědy na 1. stupni ZŠ - Hronková Veronika | závěrečná práce | 5.11.2024
Návrh realizace terénní výuky Čelákovicemi a přilehlým okolím - Poláková Marcela | závěrečná práce | 5.11.2024
Terénní výuka v okolí Jablonce nad Nisou - Bernášková Lenka | bakalářská práce | 2.9.2024
Projekt na téma: Problémy životního prostředí našeho města - Langová Lenka | závěrečná práce | 25.3.2024
Náměty na výuku ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v obci Višňová a jejím okolí - Sitterová Jitka | diplomová práce | 27.9.2023
Tematický celek Austrálie a Oceánie ve výuce na 2. stupni základních škol - Boukalová Petra | diplomová práce | 27.9.2023
Terénní výuka geografie v okolí Zlatého návrší - Nejedlová Anežka | diplomová práce | 20.4.2023
Český ráj: krajina mého domova - Němečková Lucie | diplomová práce | 20.4.2023
Terénní výuka v okolí hradu Valdštejn - Řeháková Barbora | diplomová práce | 20.4.2023
Realizace environmentální výchovy u žáků 1. stupně ZŠ - Barešová Kateřina | bakalářská práce | 20.4.2023
Didaktický materiál pro téma horniny v Montessori MŠ - Burešová Anna | bakalářská práce | 20.4.2023
Dopis od planety Země - Fišerová Kateřina | bakalářská práce | 20.4.2023
Integrovaná tematická výchova v MŠ - Sochůrková Tereza | závěrečná práce | 15.6.2022
Práce s naučnou stezkou Dr. Václava Vojtěcha na 1. stupni ZŠ
Obhájené práceBakalářské práce- Nečásková Anna | bakalářská práce | 22.4.2024
Veverčí stezka a využití jejího obsahu v environmentální výchově v MŠ - Kotková Anna | bakalářská práce | 25.4.2023
Environmentální výchova v mateřské škole - Vojtíšková Eliška | bakalářská práce | 25.4.2023
Rozvoj smyslů dětí předškolního věku s pomocí přírodních materiálů - Šípková Barbora | bakalářská práce | 20.4.2023
Pohybové aktivity a hry v přírodě pro děti předškolního věku
Diplomové práce- Stehlík Daniel | diplomová práce | 11.7.2024
Návrh, realizace a vyhodnocení projektové výuky na téma "S mapou napříč historií lidstva" - Šípková Tereza | diplomová práce | 23.4.2024
Terénní výuka jako prostředek formování environmentální senzitivity - Paťhová Terezie | diplomová práce | 22.4.2024
Tvorba videí jako nástroj k poznání místní krajiny u žáků 1. stupně ZŠ - Chromčáková Kateřina | diplomová práce | 15.4.2024
Škola v přírodě s programem zaměřeným na ornitologii - Tuček Marek | diplomová práce | 10.4.2024
Prevence před rizikovým sexuálním chováním pro žáky 4. a 5. ročníků ZŠ
-
Rozvrh
Akademický rok: 2024/2025Zimní semestrÚterý- CPP/PR1E (-)
Praxe průběžná 1 pro ZŠ/SŠ | 07:00 - 14:05 - CPP/PR1E (-)
Praxe průběžná 1 pro ZŠ/SŠ | 07:00 - 14:05 - KGE/HKG (P-P300)
Humanistická a kulturní geografie | 14:20 - 15:55 - KGE/HKGN (P-P300)
Humanistická a kulturní geografie | 14:20 - 15:55 - KGE/GPR (P-P200)
Geografická cvičení a projekty | 16:10 - 17:45
Středa- KGE/GPR (P-P100)
Geografická cvičení a projekty | 10:40 - 12:15 - KPV/MPM1 (P-ATE1)
Přírodovědně-matematické praktikum 1 | 16:10 - 17:45 - KPV/MPM1 (P-ATE1)
Přírodovědně-matematické praktikum 1 | 18:00 - 19:35
Čtvrtek- KGE/UDGN (P-P200)
Úvod do oborové didiaktiky | 08:50 - 10:25 - KGE/VGVN (P-P201)
Vedení geografické výuky | 14:20 - 15:55 - KPV/MPM3 (P-ATE1)
Přírodovědně-matematické praktikum 3 | 16:10 - 17:45
Pátek- KGE/GPR (P-P001)
Geografická cvičení a projekty | 14:20 - 19:35
Sobota- CPP/PR1E (G-G315)
Praxe průběžná 1 pro ZŠ/SŠ | 18:00 - 18:45 - KPV/R1VD2 (P-ATE1)
Vlastivěda s didaktikou | 08:30 - 11:45 - KPV/R1PD2 (P-P007)
Přírodověda s didaktikou | 12:15 - 15:30 - KGE/HKGN (P-P103)
Humanistická a kulturní geografie | 08:50 - 14:05 - KPV/R1PD1 (P-P007)
Přírodověda s didaktikou | 08:30 - 13:00 - KPV/VVEX (P-ATE1)
Vlastivědná exkurze | 08:50 - 15:55
Letní semestrPondělí- KPV/ZCS1 (P-P100)
Člověk a jeho svět 1 | 14:20 - 15:55
Úterý- CPP/PR2E (-)
Praxe průběžná 2 pro ZŠ/SŠ | 07:00 - 14:05 - KGE/RGCN (P-P006)
Regionální geografie ČR ve vzdělávání | 16:10 - 17:45 - KPV/PDIV (P-P301)
Didaktika vlastivědy | 12:30 - 14:05 - KGE/RGCN (P-P006)
Regionální geografie ČR ve vzdělávání | 16:10 - 17:45
Čtvrtek- KGE/KMGN (P-P004)
Koncepce místa v geografii | 14:20 - 15:55 - KGE/MSG (P-P004)
Koncepce místa v geografii | 14:20 - 15:55 - KGE/MST (P-P004)
Místo | 14:20 - 15:55 - KGE/KMGN (P-P004)
Koncepce místa v geografii | 14:20 - 15:55 - KGE/MSG (P-P004)
Koncepce místa v geografii | 14:20 - 15:55 - KGE/MST (P-P004)
Místo | 14:20 - 15:55
Pátek- CPP/PR2E (-)
Praxe průběžná 2 pro ZŠ/SŠ | 13:30 - 14:10 - KPV/R1PD2 (P-P005)
Přírodověda s didaktikou | 14:20 - 16:55
Sobota- KPV/ZCS1 (P-P201)
Člověk a jeho svět 1 | 08:50 - 15:55 - KPV/PDIV (P-P200)
Didaktika vlastivědy | 12:30 - 15:55 - KPV/VVEX (P-ATE1)
Vlastivědná exkurze | 08:50 - 15:55 - KGE/RGCN (-)
Regionální geografie ČR ve vzdělávání | 14:20 - 19:35 - KPV/VPEX (P-ATE1)
Přírodovědná exkurze | 09:00 - 16:00 - KPV/R1VD1 (P-P204)
Vlastivěda s didaktikou | 08:30 - 11:45 - KPV/R1PD2 (P-P005)
Přírodověda s didaktikou | 12:15 - 13:45
- CPP/PR1E (-)