Skip to main content

RNDr. Dominik Rubáš, Ph.D.

člen katedry
RNDr. Dominik Rubáš, Ph.D.
Kontakt

budova P
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
+420 777 229 750

Konzultační hodiny

úterý 14.15–15.30
V jiné termíny možno po předchozí domluvě.

  • Výuka

     Člověk a příroda

    Přírodovědně-matematické praktikum 1, 3

    Přírodovědné praktikum 1

    Člověk a společnost 1, 2

    Vlastivědná exkurze

    Vlastivěda s didaktikou

    Přírodověda s didaktikou

     

  • Publikace

    Článek v odborném periodiku
    1. RUBÁŠ, D. a MATĚJČEK, T., 2024. Potenciál konceptu sense of place v geografickém vzdělávání. Geografické rozhledy. 33(3), 26-29. ISSN 1210-3004.
    2. RUBÁŠ, D., MATĚJČEK, T. a ŘEZNÍČKOVÁ, D., 2024. Sense of place in geography and environmental education: a literature review of empirical research. GeoScape. 18(1), 37-52. ISSN 1802-1115.
    3. RUBÁŠ, D., MATĚJČEK, T. a MRÁZOVÁ, L., 2023. Mezioborová terénní výuka v rámci letní školy Geocamp. Biologie-Chemie-Zeměpis. 32(3), 2-16. ISSN 2694-930X.
    4. TOMČÍKOVÁ, I. a RUBÁŠ, D., 2023. Pupils‘ relationship to their local region. Geografická revue. 19(1), 76-92. ISSN 2585-8947.
    5. TOMČÍKOVÁ, I. a RUBÁŠ, D., 2023. Vnímanie pojmov miestna krajina a miestny región žiakmi základných škôl. GEOGRAFICKÉ ŠTÚDIE. 16(neuvedeno), 58–69. ISSN 1337-9445.
    6. BENDL, T. a RUBÁŠ, D., 2023. Za pět dvanáct: potřeba rekontextualizace v geografickém vzdělávání. Informace ČGS. 16(neuvedeno), ISSN 1213-1075.
    7. RUBÁŠ, D., MATĚJČEK, T. a KROUFEK, R., 2022. The impact of reduced time spent outdoors during the Covid-19 lockdown on the health and well-being of young people in Czechia. AUC GEOGRAPHICA. 57(2), 109-121. ISSN 0300-5402.
    8. RUBÁŠ, D., 2021. Terénní výuka neživé přírody. Geografické rozhledy. 30(4), 22-25. ISSN 1210-3004.
    Ostatní kniha (učebnice, skriptum, popularizační...)
    1. RUBÁŠ, D., DRÁPELA, E. a ZÁGORŠEK, K., 2023. Activity Book of Geocamp – příručka pro terénní výuku. ISBN 978-80-7494-661-5.
    2. RUBÁŠ, D., 2021. Geologický mapováček. 2021. vyd. ISBN 978-80-907994-1-7.
    3. RUBÁŠ, D., 2020. Výpravy do geologické minulosti: Děvín a Hamerský Špičák. 2019. vyd. Česká geologická služba.
    4. RUBÁŠ, D. a MRÁZOVÁ, L., 2017. Po stopách prospektorů v Libereckém kraji. Geopark Ralsko o.p.s..
    5. RUBÁŠ, D., 2017. Přírodní klenoty Podještědí. 2017. vyd. ISBN 978-80-270-2857-3.
    6. RUBÁŠ, D., 2015. Geologické zajímavosti Podještědí. Česká geologická společnost. ISBN 978-80-87487-13-6.
    7. RUBÁŠ, D., 2014. Prameny a studánky v Podještědí. Český Dub: ISBN 978-80-260-6272-1.
    8. RUBÁŠ, D., 2012. Krásy neživé přírody v Podještědí. Česká geologická služba. ISBN 978-80-7075-802-1.
    Kapitola v jiné odborné knize
    1. RUBÁŠ, D., 2023. Vztah k místu z pohledu geografie a geografického vzdělávání. ISBN 978-80-86838-59-5.
    Příspěvek ve sborníku uvedený v databázi Scopus nebo Web of Science
    1. RUBÁŠ, D., NEJEDLOVÁ, A. a MATĚJČEK, T., 2024. The “Place Meaning” Concept in Education: A Case Study from the Bohemian Paradise Protected Landscape Area, Czechia. ISBN 978-80-7509-963-1.
    2. RUBÁŠ, D., MATĚJČEK, T. a BENDL, T., 2023. The Concept of Sense of Place in Environmental Education. Krtiny: Mendel University in Brno. ISBN 978-80-7509-904-4.
    Ostatní příspěvek ve sborníku
    1. RUBÁŠ, D. a ŘEZNÍČKOVÁ, D., 2022. Koncept “sense of place“ v geografickém a environmentálním vzdělávání. ISBN 978-80-244-6178-6.
    2. RUBÁŠ, D. a TOMČÍKOVÁ, I., 2022. Vnímání místního regionu žáky českých a slovenských základních škol. ISBN 978-80-244-6178-6.
    Pořádání konference
    1. ŠMÍDA, J., HURT, T., SPLAVEC, V., VRBÍK, D., PRADE, M., BENDL, T. a RUBÁŠ, D., 2023. Digitální kompetence (nejen) v geografickém vzdělávání. 18(1),
  • Profesní životopis

  • Návrhy témat závěrečných prací
    • Místně zakotvené učení na 1. stupni ZŠ.
    • Badatelsky orientovaná výuka ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
    • Regionální princip ve výuce na 1. stupni ZŠ.
    • Vztah k místu/k místnímu regionu žáků 1. stupně ZŠ.
    • Regionální identita žáků 1. stupně ZŠ.
    • Genius loci a jeho didaktické využití na 1. stupni ZŠ.
    • Percepce prostoru žáky 1. stupně ZŠ (využití mentálních a pocitových map).
    Aktuálně vedené práce
    • Jandová Plíšková Daniela | závěrečná práce | 5.11.2024
      Využití mineralogických lokalit Českého ráje a Podkrkonoší v hodinách přírodovědy na 1. stupni ZŠ
    • Hronková Veronika | závěrečná práce | 5.11.2024
      Návrh realizace terénní výuky Čelákovicemi a přilehlým okolím
    • Poláková Marcela | závěrečná práce | 5.11.2024
      Terénní výuka v okolí Jablonce nad Nisou
    • Bernášková Lenka | bakalářská práce | 2.9.2024
      Projekt na téma: Problémy životního prostředí našeho města
    • Langová Lenka | závěrečná práce | 25.3.2024
      Náměty na výuku ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v obci Višňová a jejím okolí
    Obhájené práce
    Bakalářské práce
    Diplomové práce
  • Rozvrh

    Akademický rok: 2024/2025
    Zimní semestr
    Úterý
    • CPP/PR1E (-)
      Praxe průběžná 1 pro ZŠ/SŠ | 07:00 - 14:05
    • CPP/PR1E (-)
      Praxe průběžná 1 pro ZŠ/SŠ | 07:00 - 14:05
    • KGE/HKG (P-P300)
      Humanistická a kulturní geografie | 14:20 - 15:55
    • KGE/HKGN (P-P300)
      Humanistická a kulturní geografie | 14:20 - 15:55
    • KGE/GPR (P-P200)
      Geografická cvičení a projekty | 16:10 - 17:45
    Středa
    • KGE/GPR (P-P100)
      Geografická cvičení a projekty | 10:40 - 12:15
    • KPV/MPM1 (P-ATE1)
      Přírodovědně-matematické praktikum 1 | 16:10 - 17:45
    • KPV/MPM1 (P-ATE1)
      Přírodovědně-matematické praktikum 1 | 18:00 - 19:35
    Čtvrtek
    • KGE/UDGN (P-P200)
      Úvod do oborové didiaktiky | 08:50 - 10:25
    • KGE/VGVN (P-P201)
      Vedení geografické výuky | 14:20 - 15:55
    • KPV/MPM3 (P-ATE1)
      Přírodovědně-matematické praktikum 3 | 16:10 - 17:45
    Pátek
    • KGE/GPR (P-P001)
      Geografická cvičení a projekty | 14:20 - 19:35
    Sobota
    • CPP/PR1E (G-G315)
      Praxe průběžná 1 pro ZŠ/SŠ | 18:00 - 18:45
    • KPV/R1VD2 (P-ATE1)
      Vlastivěda s didaktikou | 08:30 - 11:45
    • KPV/R1PD2 (P-P007)
      Přírodověda s didaktikou | 12:15 - 15:30
    • KGE/HKGN (P-P103)
      Humanistická a kulturní geografie | 08:50 - 14:05
    • KPV/R1PD1 (P-P007)
      Přírodověda s didaktikou | 08:30 - 13:00
    • KPV/VVEX (P-ATE1)
      Vlastivědná exkurze | 08:50 - 15:55
    Podrobnosti
    Letní semestr
    Pondělí
    • KPV/ZCS1 (P-P100)
      Člověk a jeho svět 1 | 14:20 - 15:55
    Úterý
    • CPP/PR2E (-)
      Praxe průběžná 2 pro ZŠ/SŠ | 07:00 - 14:05
    • KGE/RGCN (P-P006)
      Regionální geografie ČR ve vzdělávání | 16:10 - 17:45
    • KPV/PDIV (P-P301)
      Didaktika vlastivědy | 12:30 - 14:05
    • KGE/RGCN (P-P006)
      Regionální geografie ČR ve vzdělávání | 16:10 - 17:45
    Čtvrtek
    • KGE/KMGN (P-P004)
      Koncepce místa v geografii | 14:20 - 15:55
    • KGE/MSG (P-P004)
      Koncepce místa v geografii | 14:20 - 15:55
    • KGE/MST (P-P004)
      Místo | 14:20 - 15:55
    • KGE/KMGN (P-P004)
      Koncepce místa v geografii | 14:20 - 15:55
    • KGE/MSG (P-P004)
      Koncepce místa v geografii | 14:20 - 15:55
    • KGE/MST (P-P004)
      Místo | 14:20 - 15:55
    Pátek
    • CPP/PR2E (-)
      Praxe průběžná 2 pro ZŠ/SŠ | 13:30 - 14:10
    • KPV/R1PD2 (P-P005)
      Přírodověda s didaktikou | 14:20 - 16:55
    Sobota
    • KPV/ZCS1 (P-P201)
      Člověk a jeho svět 1 | 08:50 - 15:55
    • KPV/PDIV (P-P200)
      Didaktika vlastivědy | 12:30 - 15:55
    • KPV/VVEX (P-ATE1)
      Vlastivědná exkurze | 08:50 - 15:55
    • KGE/RGCN (-)
      Regionální geografie ČR ve vzdělávání | 14:20 - 19:35
    • KPV/VPEX (P-ATE1)
      Přírodovědná exkurze | 09:00 - 16:00
    • KPV/R1VD1 (P-P204)
      Vlastivěda s didaktikou | 08:30 - 11:45
    • KPV/R1PD2 (P-P005)
      Přírodověda s didaktikou | 12:15 - 13:45
    Podrobnosti